Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT. Il mâl… de toghe

............

Int curiose, i furlans. Un popul cun lidrîs profondis, cuntune storie, une lenghe, un mût di viodi il mont, di crodi: intune peraule, cuntune culture uniche e impuartante. Ma cence memorie, cence cussience de propie origjinalitât. Dibatude jenfri une fumate che e scancele i confins di une identitât fuarte, che e lasse pal aiar nome il ricuart di ce che e je stade, e reste la testemoneance di int che e à scrit pagjinis impuartantis de storie de Piçule Patrie, partint des aulis dai Tribunâi.
I furlans tant che il «Guerin meschino». Un paragon curiôs.
Cuant che o jeri frut, o ai discuviert tal granâr di cjase une vecje edizion di chest libri, une vore famôs, une vore let, tant che ducj a savevin cui che al jere il Guerin Meschino. Il non al jere tant familiâr che un setemanâl sportîf, nassût tal 1912, al puarte il so non: «Guerin sportivo».
Di resint mi è vignude gole di tornâ a leilu, ma cjatâlu in librarie e je stade une imprese.
Parcè po?
La sorprese e je stade scuvierzi che nol jere plui publicât. O ai scugnût spietâ avonde par vê une copie.
La storie di chest cavalîr e je paradigmatiche. Come i furlans al jere nobil, ma nol saveve di jessilu. Nol cognosseve, come che i furlans no si visin plui, cualis che a son lis sôs lidrîs. Al sintive tal sanc la nobiltât, ma nol cognosseve i siei gjenitôrs.
Ven a stâi?
Il passât dai furlans al è siôr no dome di personalitâts ma ancje di acjadiments unics. O fevelìn di une identitât complicade, dibatude tra dignitât e rispiet pe tradizion, a mieç jenfri la culture latine, gjermaniche e orientâl. A Cividât o vin vût Paolo Diacono, l’autôr de Storie dai Langobarts. Udin e je stade la capital di un Stât. Il Friûl al è deventât il Ducât de Patrie dal Friûl cun ducj i dirits di un stât. Al jere simpri un feut dal imperi, come che a jerin i reams di Gjermanie, ma in pratiche al jere paron a cjase sô, e cheste paronance e je durade fin al 1420, cun tant di codiçs di leçs, di libertâts, ma soredut di un Parlament, il prin european.
Cuant che e je rivade, Vignesie e à puartât la modernitât, ma e à gjavât la autonomie.
O fevelìn dal Patriarcjât di Aquilee. Scune di une identitât, o ce?
La sô impuartance storiche e je une vore grande. Al è un simbul che al rapresente l’unic tiermin di riferiment pe identitât furlane e che al pues jessi cjapât come element determinant inte storie dal Friûl. Che al pues jessi tantis robis, ma di sigûr no provinciâl. Cheste memorie e je lade pierdude. Cui cognossial il Patriarcjât di Aquilee? La scuele no insegne cheste storie, la nestre storie, come che al diseve Pre Checo Placerean. O savìn dut dal imperi roman, de rivoluzion americane, ma il tassel dal Patriarcjât di Aquilee nus mancje.
E parcè la storie dai avocats furlans lui le ritegnie significative?
Il Patriarcjât al è il simbul ancje de indipendence de classe politiche furlane.
Pensìn al cjant liturgjic, cui coros che si contraponin, ae dialetiche naturâl, e ancje culturâl di cheste int. Pensìn al Parlament.
Cheste e je le tiere dulà che, in dì di vuê, a son madressudis lis personalitâts di avocats che a son stadis espression de societât civîl.
O vin vût vêrs «leaders», naturalmentri ricognossûts de int, che a son stâts la classe dirigjente dal Friûl, in posizions di prin plan ancje tal Paîs, a Rome.
Zontraviers di lôr, des lôr storiis, privadis e professionâls, o cjalìn fûr di un barcon che nus conte la storie di une tiere.
SONIA SICCO

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +