Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Lis contis dal mês” a deventin un libri

Raffaele Serafini e Serena Fogolini
Contecurte presentazion

Il 2020 al jere a pene tacât cuant che te Ostarie e jere saltade fûr la idee di regalâ ai clients plui afezionâts un biel butilion di vin speciâl: un prodot stagjonâl, peât e ambientât tal mês di riferiment, metût adun doprant la fonde dal ambient che si leve disvilupant intai dîs de sô creazion.
◆ La date sielzude pal metilu sul marcjât e je stade ai 16, inovâl de nestre ostarie. Se ancjemò nol è clâr, la Ostarie che o fevelìn e je leterarie, si cjatile sul web e si clame Contecurte (www.contecurte.eu), e ai 16 di ogni mês, a scomençâ dal Zenâr dal 2020, ai gnûfs iscrits de Liste ur sarès rivât chest regâl: La Conte dal Mês.
◆ Il prodot al jere fat di doi ingredients, peâts e misturâts: une conte lungje, scrite dal Ostîr cun fats che a sucedevin in prese direte e argoments che a tiravin dentri il secont ingredient, un articul di sagjistiche de Coghe che al meteve dongje sugjestions e informazions dal folclôr e des tradizions dal Friûl plui antîc. Come intun calendari, dilunc dal an, mês daspò mês, lis storiis si son disvilupadis, regalant ai letôrs un struc di savê furlan e une sorte di diari di chest an bisest e dal sigûr unic, te storie dal om.
◆ Cun di plui, a ogni jessude, la Conte e vignive insiorade di une cuvierte di pueste e dai contribûts dai colaboradôrs de Ostarie: i piçui aiutants de Ostarie a regalavin i lôr dissens, il Famei contis curtis a sorprese, il Berlon la sô interpretazion di atôr, la Massarie un teme sonôr, il Cramâr la sô competence cjargnele di marcjadant, la Sartore e cusive il dut.
◆ Ogni conte e disvele za tal titul il riferiment al teme dal mês e il non sielzût, une uniche peraule par ogni storie, al evoche simpri un element naturâl, vûstu parcè che lis tradizions tocjadis intal articul a lavin indaûr a storiis de mitologjie antighe, vûstu parcè che vie pal an il contat cul ambient si è dimostrât simpri di plui un bon cuintrivelen ae situazion che si jere daûr a vivi.
◆ Tant che intune trame che a prin viodi no somee vê un dissen precîs, ma che e ubidìs aes leçs di un mont che nol è chel dal om, a nassin e si dan di volte te struture narative Fum, Len, Boris, Tiere, Butui, Flôrs, Claps, Pomis, Fros, Piere, Vues e Nêf. Une gjeometrie dai elements, che si disponin ai antipots ma che in veretât a son necessaris par che si inveri l’element seguitîf e par che lis contis, ancje se disleadis la une di chê altre, a podedin cjapâ vite ta chest an malsestât.
◆ Cussì come che ogni element al è unic, di fat, unic al è ancje il protagonist di ogni storie, che nol torne mai a saltâ fûr, sierade la sô aventure, ma che al fâs di spieli aes reazions di chei altris personaçs, intune sorte di piture a fresc corâl, indulà che une comunitât si presente e si mostre intes sôs debilecis e inte sô resistence intal frontâ il mudâsi universâl dal destin uman.
◆ Ma se il conteflabis al podeve permetisi di lassâsi menâ ator de fantasie, ae Coghe i à tocjât di tignî ben ferme la brene dal pinsîr, par presentâ une taule parecjade cu lis tradizions dal Friûl: dal pignarûl, aes cidulis, becolant alc sul Mai o sul mac di Sant Zuan, par dopo cerçâ alc des sagris e roseâ un tocut di purcit, par finî cuntun brindis aes tradizions dal Nadâl, stant ben in vuaite al prin sglinghinâ di sampogns!
◆ Dome cumò si rindìn cont di trope robe che o vevin parecjât ta chescj mês (324 pagjinis) e, stant che o sin di buine bocje ma ancje di bon cûr, o vin il plasê di condividile cun ducj voaltris.
Une ultime indicazion: ancje se a van daûr dal lunari, conte e articul a puedin jessi lets cence un ordin precîs. Dait une cjalade al menù e lassaitsi pûr ispirâ dai nons e de vuestre curiositât!
Bon pitic e buine leture,
I autôrs


“Lis contis dal mês” di Raffaele Serafini e Serena Fogolini a son stadis presentadis ai 21 di Zenâr dal 2023 alì dal agriturisim Pituel di Talmassons. Cui che al fos interessât al pues ordenâ la sô copie su Amazon o ben mandâ une mail ae clape di Contecurte (contecurte@gmail.com). ❚

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +