Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI. Pordenon e je (ancje) furlane!

............

Su la cjarte, la Pordenon “politiche” no je plui furlane, a pene che il Consei comunâl al à deliberât di jessi gjavâts fûr de aree definide furlanofone daûr de gnove leç regjonâl 32 sul furlan. Ma la citât, la sô int, li sôs stradis, a contin une altre storie: Pordenon e je (ancje) furlane. Di fat, la delibare dal Consei comunâl e je sunade un pôc masse “manicheiste”: o blanc o neri, ma la realtât, si lu sa, e je di ducj i colôrs.
PERSUT CRÛT TAL NUNCIEL_ Al baste cjaminâ tal centri naonian par capî che a chei di Pordenon ur plâs il “made in Friuli”. “A setemane – e dîs Annamaria De Pellegrin, de Prosciutteria Fratelli Martin in vie della Motta –, a van vie dîs persuts. La int di Pordenon e ame gustâ par furlan, no dome persut ma ancje mignestre di vuardi e fasûi, polente cul frico e salade”. Vierte cinc agns fa, la Prosciutteria e je un dai locâi plui frecuentâts de citât. “O vin une vore di clients di Pordenon ma ancje forescj – e zonte Annamaria –, o sin contents”. Ma cumò, cu la delibare comunâl, podarano ancjemò “impuartâ” persuts di Sant Denêl? Chei di Parme a son bielzà pronts.
FURLAN INSIDE_ In vie Dante, invezit, Il Bagaglio al vent cetantis maiutis par furlan. “O soi di Spilimberc – e spieghe la parone Mariagrazia Zannier –, cussì o vin scomençât a vendi lis primis maiutis chi a Pordenon. A son subit plasudis, di chês famosis cun scrit “Superfurlan” o “Furlan inside” fin a chês ultimis “Furlans do it better”. Spiritosis, lis maiutis lis comprin in tancj. “Dal emigrant che al vûl fâ un regâl ai nevôts che a vivin tal forest – e dîs Mariagrazia –, a chei dal Sud Italie che a vivin di tancj agns a Pordenon, fin ai americans de base di Davian. A son pensadis pai zovins, ma a plasin tant ancje ai grancj”. Te cuestion “furlan sì, furlan no”, a Il Bagaglio a àn lis ideis claris. “Pordenon al è in Friûl – e siere la parone –, cussì e dîs la gjeografie, cussì al è”.
UN TOC DI FRIÛL_Savêso ce che al è il “tocj in braide”? Al è il plat furlan plui amât de int di Pordenon. “Al è stât il plui votât tant che “plat tipic” intun concors dal Messaggero Veneto – al dîs Daniele Lecinni, de ostarie Al Teston, inte androne delle Mura –. Al è preparât cun polente, creme di formadi Montâs, foncs, scuete e farine brustulide”. Lis ricetis furlanis a son lis plui domandadis ancje di istât. “Frico e polente – al zonte Daniele –, par esempli. O pues dî che a Pordenon la culture dal plat furlan e je fuarte, par no dî dai forescj che a vuelin cussì cerçâ il savôr dal Friûl”. Tai mûrs de ostarie, lis firmis di celebritâts (di Liliana De Curtis, fie di Totò, al nestri Toni Capuozzo) a confermin cheste passion.
VENETA PATRIA?_ Nissun al vûl dî che Pordenon e sedi dome furlane: i leams cul Venit, par esempli, a son une vore fuarts. Ma ancje cu la Austrie, par esempli: Pordenon al jere un feut todesc te Ete di Mieç, e lis cjasis dal centri storic a mostrin cheste ereditât. Ma tes tieris di confin tra une culture e chê altre, come tal câs di Pordenon, e je simpri la voie di radicalizâ lis cuestionis. In chest, il Consei comunâl naonian di cumò nol è stât il prin. Sot la loze dal Municipi, une lapide e dîs: “1866 Veneta terra unita all’Italica patria – 1966 Centenario di glorie puri eroi Pordenone onora, 19 VII 1966 Il Comune – Associazioni d’Arma”. Veneta terra? Mah, al è dome un pont di viste…
Davide Francescutti

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +