Nêf, ce passion. D’Invier e viest di blanc lis monts dal Friûl-Vignesie Julie, regalant ai amants dai sports invernâi une schirie di oportunitâts par cognossi e divertîsi tai cinc pôi de regjon. Dal cinc di Dicembar, lis stazions di Tarvis, Plan dal Cjaval, Nevee, For Disore e Ravasclêt a deventaran lis capitâls dal divertiment tal viert. Cun tantis gnovis pal turist che al podarà svagâsi in plene sigurece, stant che chês de Regjon a son tra lis pistis plui siguris dal Paîs.
PRESITS COMPAGNS_ Tant par scomençâ, i presits: pal tierç an consecutîf chei pal abonament dal ski-pass stagjonâl no son cambiâts. Une scomesse de Regjon par vinci la muardude de crisi, cjalant viers une sclaride che e puarti une vintade di otimisim te int, consolidant ancje la presince di turiscj in regjon, a front de concorince di Austrie e Slovenie pardabon simpri plui agressive.
A Tarvis, Çoncolan e Plan di Cjaval, il ski-pass par une zornade al costarà 29 euros, a For Disore 26 euros. Nome a Nevee il presit al è stât riviodût di 2 euros in plui – di 26 a 28 – a front de novitât de stagjon: la gnove piste e la gnove funivie svelte che, a scomençâ dal 23 di Dicembar, a colegaran la stazion di Nevee cun chê slovene di Boveç. Plui di 30 chilometris di pistis, jenfri la Italie e la Slovenie, dulà che si podarà cori cuntun unic ski-pass. Une ocasion par tirâ fûr dal armâr il progjet «Cence confins».
GNOVIS AREIS_ Ma i apassionât dal ‘Circul blanc’ a cjataran ancje une gnove aree par fâ snowboard e freestyle a Plan dal Cjaval, une rivisitazion funzionâl de Aree Cimacuta a Fors Disore, une gnove piste di scoriment a Ravasclêt – Mont di Çoncolan e un adeguament dal percors de piste B a Tarvis.
La stagjon invernâl 2009-2010 e sarà ancje spetacul. A son tancj i events sportîfs che si tignaran su pes monts furlanis e dal pordenonês. Tant par fâ cualchi non, lis finâls de Cope europeane di schi alpin, masculin e feminin, che a saran dai 8 ai 13 di Març, jenfri Tarvis e Kranjiska Gora.
Di chest an al sarà ancje plui facil e comut rivâ su pes pistis, in gracie di un gnûf servizi di bus navete che al colegarà albiercs e pistis dal Tarvisian.
E par movisi cun plui libertât, ancje di spese, la Regjon, adun cun la Bancje Popolâr di Cividât, e à studiade une cjarte di credit speciâl pal schiadôr.
PISTIS SIMPRI PLUI SIGURIS_ Un cjapitul a part e merte la cuistion sigurece, un svant pe Regjon Friûl-Vignesie Julie che e à simpri cjalât cuntun voli di atenzion e investît su chest teme. Ducj i agns incidents a maglin, ator pes monts talianis, la armonie di une zornade passade a fâ sport e a divertîsi sore la nêf. Numars ae man, la percentuâl di incidents in regjon e je dal 0,17% des presincis su lis pistis.
Sot dal coordenament di Promotur e cun la partecipazion di diviers operadôrs de sigurece, chest an a saran trentevot lis unitâts a timp plen ator pai cinc pôi.
IL FUTÛR_ E i progjets pal doman? Al fevele cun prudence l’assessôr regjonâl al Turisim, Luca Ciriani, in ocasion de presentazion de stagjon invernâl. Seont lis previsions – al à dite –, il 2010 al sarà l’an de riprese e la Regjon e spere intune conferme des aspetativis. «Pe regjon, il turisim al è une risorse strategjiche: chê passade e je stade une stagjon une vore positive e o cjalìn il doman cun otimisim». Cjalant cuntun voli il cîl che si spere siôr di nêf.
Pal moment al è sigûr che la Regjon no metarà fûr altris palanchis par gnovis pistis e implants, o par tirâ sù un sest pôl turistic a Sauris, come che a voressin plui vôs jessudis fûr. «O vin bisugne di concentrâ lis risorsis – al à spiegât Ciriani – par pontâ a miorâ la cualitât e la cuantitât de ufierte alberghiere e dai servizis pal turist prime e dopo la schiade». Di fat, un dai limits plui grancj de ufierte regjonâl e je le ricezion turistiche, che e sufrìs il confront cui cusins austriacs e slovens.
Dut câs, si spiete par Dicembar une altre notizie de regjon su Pramuel, cuant che la comission nomenade dal assessôr regjonâl aes Infrastruturis, Riccardo Riccardi, al pandarà la decision su la ufierte dal Grup Doppelmayr, aziende leader te costruzion dai implants di risalide.
Sonia Sicco
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


