Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AA.VV. Senegjaturis. Cinc voris premiadis ae I e II edizion dal concors par senegjaturis in lenghe furlane, Udin, 2000

Laurin Zuan Nardin

“La domenie buinore di trê personis che no varessin mai volût cjatâsi. Un al è un solitari che al vîf intune sorte di tane metropolitane, salvadi e dispetôs te sô ande ecessive, cuant che si presente la ocasion. Chei altris (che a rapresentin la ocasion) a son doi predicjadôrs puarte a puarte, cjapâts intun tramai produsût des stessis circostancis implicitis tal lôr lavôr fat di ustinazion, di peraulis e convinzions.”
◆ CunCun chest preambul e scomence L’aiarin di Avrîl di Giorgio Cantoni, la prime di chestis cinc senegjaturis metudis adun intun libri di cent e cuarante pagjinis, testemoneance de vivarositât de culture furlane. Cantoni al zuie suntun ‘crescendo’ dal personaç principâl che al corispuint a un ‘diminuendo’ dai doi antagoniscj.
◆ In Parcè mi âstu fermât mame, Massimo Garlatti Costa al conte di un frut salvât des aghis (tant che Mosè?) che nol rive mai a integrâsi intal mont dulà che i tocje di vivi. Teme ideâl par un curt metraç che al somee di viodilu za realizât biel leìnt la senegjature. No par nuie l’autôr al è un regjist.
◆ Franca Mainardis e so fi Nazareno Petris, in Il svindic dal timp, a visitin il classic câs di un che, dut intun colp, si cjate strabalçât intune ete che no je la sô. Robis che a puedin sucedi un trê di Avrîl in Friûl!
◆ Plui consistente la vore di Lauro Pittino, Gnot a Patoc, un paîs di mont  imagjinari ma ben plantât inte realtât furlane. Al à dome un abitant fis, ma chest no lu salve dal cognossi bruts trafics e fintremai un sassinament, intune trame che si colore un pôc di zâl. O sin ben lontans dal Friûl fat di un popul salt, onest e lavoradôr: dut il mont al è paîs e lis robis brutis no sucedin dome  inaltrò!
◆ La ultime senegjature e je di Gianni Gregoricchio, pene impuartante de lenghe furlane. Se finirà la gnot e conte di un amôr impussibil no par motîfs ni economics ni raziâls ni sociâi. Lei par capî. Al basti dit che l’autôr al fronte un teme no facil e che, fin a îr l’altri, al jere tabù. E lu fâs cun delicatece e cun analisi psicologjiche atente.
◆ Al sarès biel podê judicâ la cualitât des voris viodintlis metudis in sene. Ma za lis scrituris a mostrin la capacitât di doprâ lis tecnichis di un lengaç gnûf pe culture furlane, tant che chel dal cine. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +