Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Vilma Montenuovo, 102 agns che contin la storie di un popul

Marta Vezzi

Vilma Montenuovo e je nassude a Cjanive di Tumieç ai 22 di Mai dal 1919. Chest an e à finît 102 agns, ma la memorie e je inmò vive. E conte: “Rivâ a cheste etât al vûl dî che si ‘nd à passadis avonde. Cuant che o soi nassude, gno pari al jere za muart in vuere: al jerestât ferît, e lu àn puartât tal ospedâl a Perugia indulà che e jere lade jù ancje mê mari. Dopo e je tornade sù achì e e à cjatât dut rot par vie de vuere (e veve za 4 fruts piçui). Dopo si è podude sistemâ intune barache che a vevin fat sù di corse e che no tignive trop il frêt. O fasevin la cole cu la farine blancje, le metevin tes breis e o tacavin sù i gjornâi par che a tignissin un pôc il frêt… Joi ce tant frêt che o vin patît! O sin stâts li par agns, fin che a àn tacât a sistemâ la cjase. O sin cressûts cun tante miserie, tante polente e pôc formadi (cuasi mai il pan, parcè che al costave) e tante mignestre di fasûi. Mê mari e veve un tic di campagne e biel planc e à rivât a vê une vacje. Nô fruts o sin lâts a scuele: gno fradi grant al veve fat la seste, un al è lât in coleç a Udin. Jo o levi a scuele a Tumieç, cui çucui e cuntune manteline sore vie, fin a misdì; po si tornave aes dôs par continuâ lis lezions. Ca e là di Tumieç simpri a pît. Jo o ai fat la cuinte: mê mari e jere vecje e no rivave a stâ daûr ae campagne, e cussì o ai scugnût judâle cun pale e ristiel… No come cumò che no fasin fadie a lavorâ la tiere!
◆ A 17 agns o ai cjatât il morôs (lui al veve 21 agns e al jere di Cjanive). Dopo un pôcs di agns si sin maridâts. Pe ocasion, mê mari e à fat une torte miôr che e podeve: mancul robe si meteve dentri e miôr al jere! Al è vignût sù gno fradi che al jere a Udin: al à puartât la cjocolate che e je stade dade fûr insiemi cuntun piçul tucut di torte. Chê e je stade la mê fieste! Dopo, il gno om al è lât soldât: al à fat siet agns di militâr e tal ultin al è stât presonîr in Gjermanie doi agns… une fortune che ti dîs jo! O vin vût doi fruts: Gianpietro e Loris. Pense che il gno secont fi al à viodût so pari pe prime volte cuant che al veve 2 agns!”
Ricuarts no biei chei de vuere, ancje par Vilma: “O jeri scjampade e lade sù cun gno fi piçul a Vile, li di une agne. La vacje le vevin dade a passi a Divilin e ogni dì o vignivi jù di Vile a cjoli il lat di dâ di mangjâ a mê madone e a gno fi. Dopo, mê cugnade mi à visade di tornâ a cjase parcè che a stavin rivant i rus che a fasevin saltâ i puints. Rivade a Cjanive, o sin lâts a durmî in tancj in canoniche. Cuant che Diu al à volût, o sin tornâts a cjase. O ai bruts ricuarts dai cosacs… a àn puartât vie dut a la int. Dopo al è tornât il gno om e al à scomençât a lavorâ a Milan a fâ l’autist; jo o soi stade vie cun lui 5 agns. La miserie le vevi simpri intor, no podevi spindi. Cuant che o sin tornâts, o vin pensât di fâ sù une cjasute. O vevi 60 agns cuant che il gno om al à scomençât a no stâ ben e al è muart, e jo o soi restade come une ocje.”
◆ Cuant che a Vilma si domandii se al è un truc par rivâ a cheste etât, jê e rispuint: “Nol è nissun segret. Jo o soi lade indevant simpri cussì e no ai fat nuie par deventâ tant vecje… Mi diseve simpri il gno om ‘no tu mûrs tu ve, femine!’: lui al veve simpri alc, e jo no. A mi no mi dûl nuie, si viôt che no je inmò ore che o muri! Mi son muartis dutis lis amiis e no ai nissun vecjo di condividi cun lui i ricuarts.”
◆ Sul mont di vuê, Vilma no à un grant traspuart, anzit e pense che “A son ducj esigjents e no son mai contents. A àn cussì e a vuelin culà. No àn nissun timôr di Diu, no van a messe, no crodin in nuie. O vin di vê ducj un pari come che lu vin sù pe tiere.”
◆ Vilma e à simpri vût une grande passion, chê dal cjantâ. E dîs “O sai tancj cjants. Cuant che o levi in glesie ju davi sù, o vevi une biele vôs”. E, stiçade a cjantâ, e da sù “lis cisilis nus bandonin e il cucuc nol cjante pi… ma l’amôr in me al aumente pe me biele prin di partî. Ma al è tant il ben che i vuei…”
I voi di Vilma a cjapin vite cun cuissà trops ricuarts e a slusin di contentece.   ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +