Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT AUTONOMISTE. Il centralisim bon par Rome e Triest ma no pal Friûl

Dree Valcic

✽✽ A jerin une volte lis Provinciis. Dopo e je rivade la Serracchiani che, par fâsi viodi dal Pd tant che la prime de classe, lis à abolidis. A son rivadis lis Uti e al è stât il disastri che si imagjinavisi. A un risultât si è però rivâts: ce che al podeve fâ coincidi il Friûl storic, gjeografic, linguistic cuntun nivel istituzionâl rapresentât di une unitât pussibile tra Udin, Gurize e Pordenon, al è stât dismantelât. Cambi di maiorance in Regjon e gnove diretive, volude a fuart de Leghe: lis Provinciis a tornaran e a saran eletivis, ma nus volarà timp. Pal moment indenant cui Edr (Ents di decentrament regjonâl) cun competence su edilizie scolastiche, e in curt su la viabilitât. “Ma si è daûr a lavorâ – al anunzie braurôs l’assessôr Roberti – pe riativazion di ativitâts minôrs, tant che il finanziament di cualchi cimitieri, o la manutenzion des fatoriis didatichis”.
✽✽ Cemût che si intuìs, un progjet di grant respîr, degn di un “Recovery plan” targât FVJ!
✽✽ Intal mont reâl, ve ce che al sucêt: i Comuns a son in crisi cence personâl, cence fuarce contratuâl a pet di une Regjon che, intai fats, e manten, anzit e rinfuarce, il so rûl centralistic e di control.
✽✽ Il vêr probleme pal Friûl al è propit chi.
Si cjatìn devant di une tindince gjenerâl che e puarte simpri plui al acentrament dai podês, a un decisionisim statalist che si bute jù a cjadene su lis perifariis istituzionâls. Un pinsîr, une ideologjie che e viôt in cheste impostazion, in cheste cjadene di comant, la miôr forme di poie ae plateforme economiche dal sisteme capitalistic di cumò.
✽✽ Se a nivel mondiâl cheste vision dal mont e compuarte il dispopolâsi des campagnis, la cressite di megalopolis cun diferencis sociâls brutâls e insostignibilis, il disastri ambientâl consecuent, no stait a pensâ che no vedi influence ancje su la nestre int, su la vite di cumò e future.
✽✽ Dut complicât di un dât incontestabil: ca di nô cheste formule di guvier si concentre suntune piçule part dal teritori, il centralisim regjonâl si identifiche cuntun disvilup a sens unic targât Triest. Che al sedi di gnûf provincie o citât metropolitane, al cambie pôc.
✽✽ Il centralisim nol distribuìs in maniere juste lis risorsis, al tint par sô nature a convoiâ intal so interni lis risorsis a disposizion, a interessâsi, a disvilupâ dome che ce al risulte funzionâl ai siei interès.
✽✽ E se il Friûl nol corispuindès a cheste prospetive se no tant che coridôr di passaç, un grop intermodâl enormi pe citât puart? No stait a preocupâsi: o vin simpri i cimitieris di sistemâ. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +