Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT AUTONOMISTE. Il centralisim bon par Rome e Triest ma no pal Friûl

Dree Valcic

✽✽ A jerin une volte lis Provinciis. Dopo e je rivade la Serracchiani che, par fâsi viodi dal Pd tant che la prime de classe, lis à abolidis. A son rivadis lis Uti e al è stât il disastri che si imagjinavisi. A un risultât si è però rivâts: ce che al podeve fâ coincidi il Friûl storic, gjeografic, linguistic cuntun nivel istituzionâl rapresentât di une unitât pussibile tra Udin, Gurize e Pordenon, al è stât dismantelât. Cambi di maiorance in Regjon e gnove diretive, volude a fuart de Leghe: lis Provinciis a tornaran e a saran eletivis, ma nus volarà timp. Pal moment indenant cui Edr (Ents di decentrament regjonâl) cun competence su edilizie scolastiche, e in curt su la viabilitât. “Ma si è daûr a lavorâ – al anunzie braurôs l’assessôr Roberti – pe riativazion di ativitâts minôrs, tant che il finanziament di cualchi cimitieri, o la manutenzion des fatoriis didatichis”.
✽✽ Cemût che si intuìs, un progjet di grant respîr, degn di un “Recovery plan” targât FVJ!
✽✽ Intal mont reâl, ve ce che al sucêt: i Comuns a son in crisi cence personâl, cence fuarce contratuâl a pet di une Regjon che, intai fats, e manten, anzit e rinfuarce, il so rûl centralistic e di control.
✽✽ Il vêr probleme pal Friûl al è propit chi.
Si cjatìn devant di une tindince gjenerâl che e puarte simpri plui al acentrament dai podês, a un decisionisim statalist che si bute jù a cjadene su lis perifariis istituzionâls. Un pinsîr, une ideologjie che e viôt in cheste impostazion, in cheste cjadene di comant, la miôr forme di poie ae plateforme economiche dal sisteme capitalistic di cumò.
✽✽ Se a nivel mondiâl cheste vision dal mont e compuarte il dispopolâsi des campagnis, la cressite di megalopolis cun diferencis sociâls brutâls e insostignibilis, il disastri ambientâl consecuent, no stait a pensâ che no vedi influence ancje su la nestre int, su la vite di cumò e future.
✽✽ Dut complicât di un dât incontestabil: ca di nô cheste formule di guvier si concentre suntune piçule part dal teritori, il centralisim regjonâl si identifiche cuntun disvilup a sens unic targât Triest. Che al sedi di gnûf provincie o citât metropolitane, al cambie pôc.
✽✽ Il centralisim nol distribuìs in maniere juste lis risorsis, al tint par sô nature a convoiâ intal so interni lis risorsis a disposizion, a interessâsi, a disvilupâ dome che ce al risulte funzionâl ai siei interès.
✽✽ E se il Friûl nol corispuindès a cheste prospetive se no tant che coridôr di passaç, un grop intermodâl enormi pe citât puart? No stait a preocupâsi: o vin simpri i cimitieris di sistemâ. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +