Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I tesaurs musicâi intai museus dal Friûl. Cu la lôr viertidure, al sarà ben tornâ a visitâju

Alessio Screm

Cu la viertidure dai museus, ancje se a sangloç, intes regjons zalis, e duncje ancje in Friûl, al somee pai amants de culture e de art di tornâ a nassi. Daspò cuatri mês di puartis sieradis, finalmentri si vierzin lis sedis espositivis, lis mostris, lis pinacotechis, i lûcs di conservazion dal nestri savê e des nestris tantis ereditâts. Ben planc e cun dutis lis limitazions, e je vere, ma alc al è miôr di nuie. Di fat, il fin di setemane – cuant che la int e à plui timp par dedicâsi ai plasês des bielecis artistichis e storichis – i museus a tornin a sierâ. Cualchidun al ten viert dome cualchi dì par setemane e cun oraris limitâts, altris a cirin di tignî viert il plui pussibil, ma par evitâ cualsisedi erôr al è miôr cirî ben chestis informazions prime di lâ tal museu che o vin gust di visitâ. O vin centenârs di lûcs espositîfs dapardut il Friûl, de salute privade, al ecomuseu, aes galariis, aes grandis sedis dai museus ricognossûts a nivel nazionâl e internazionâl, come chei nomenâts sul sît dal Ministeri pai bens e lis ativitâts culturâls e il turisim (Mibact), che a ‘nt conte in Regjon 19.
◆ De preistorie e antichitât a la art contemporanie, de culture gjeneraliste a chê locâl, a ‘nd è par ducj i guscj e interès, e par cui che come me al cîr la musiche dapardut, ancje in chei museus che a tratin altris argoments si cjatin facilmentri e dispès, a cjalâ ben, riferiments ae art dai suns.
Si pues sperimentâlu ancje lant a visitâ lis glesiis. Tantis pituris, tancj frescs, tancj altârs, tra sogjets, personaçs e senis variis, a tegnin la musiche in alte considerazion, tant che teme principâl o tant che element une vore rapresentatîf. Struments musicâi, senis dal fâ musiche insiemi, agnui che a cjantin, a sunin, dispès presints intes Anunziazions, intes Incoronazions, intes palis dedicadis ai Sants, come a Sante Cecilie protetore de musiche e dai musiciscj. Par no fevelâ dai orghins e di altris struments musicâi liturgjics che a glorifichin i nestris lûcs sacris.
◆ Stesse robe intai museus: tra religjon e laicitât, la musiche si le cjate dapardut.
◆ Par dâ cualchi drete a cui che al varès plasê di vivi cheste esperience, o consei la visite di un pôcs di museus furlan indulà che il pentagram al è plui o mancul presint.
◆ Prin dai prins al è il dopli museu La Mozartina di Paulâr, dividût in dôs sedis: in vie Jacopo Linussio e in borc di Sant Antoni. E je la sede in regjon che e conserve il numar plui alt di struments musicâi di tast e no dome, in ambientazions stîl Siet e Votcent, grande ereditât dal mestri compositôr  Giovanni Canciani (1936-2018). Un orghin positîf dai prins dal Sîscent, altris struments di epoche baroche, classiche, romantiche, fin al pianoforte a code moderni, in plui che clavicembai, spinetis, arpis, violins, struments a flât di epoche napoleoniche e cetantis altris bielecis unichis leadis ae musiche: ritrats di musiciscj, spartîts, libris a teme, testemoneancis musicâls di ogni sorte. Simpri in Cjargne, tal Museu Cjargnel des Arts Popolârs Michele Gortani (indulà che propit in chest mês e je in cors une esposizion temporanie dedicade al teme “musiche in fotografie”, organizade dal Circul Fotografic Cjargnel) si pues amirâ il clavicembal dal Sietcent, e la sô copie, che al jere apartignût ae famee Linussio, in plui che une sezion dedicade dute aes armonichis e ai struments des filarmonichis.
◆ A Udin, tal Museu Etnografic dal Friûl, e fâs mostre bielonone di se la spinete dal 1563, un dai struments plui antîcs che o vin in regjon, di Domenico da Pesaro, che cun dute probabilitât si cjatave tal cjistiel di Dartigne. Un strument di cualitât e valôr cetant grant, di fâ invidie ai museus musicâi di dut il mont, cence esagjerazions (o conti la sô storie tal articul chi sot). Simpri li, o vin un salteri dal secul XVII, la bunkula de tradizion roseane, struments a cuarde de colezion Mauroner e ancje une biele pianole mecaniche di fin Votcent, in plui che testemoneancis sui bai e sui cjants furlans.
◆ Se o lin a Cividât, tal Museu Archeologjic Nazionâl, ancje li e je la musiche, tant che il violoncel apartignût al predi e compositôr Jacopo Tomadini, par dînt un. E inmò, se o lin a Pordenon, a Palaç de Nordis, sede de Galarie di art Moderne, si cjatin dôs palis bielis e cetant preziosis, une di Antonio de’ Sacchis e une di Zuanfrancesc di Tumieç, che a mostrin, dongje di sants e di figuris in preiere, agnuluts cun struments musicâi di stamp rinassimentâl, o ben il liût e la ribeche.
◆ A Gurize, par sierâ il cercli, se si va tal cjistiel de citât, si pues cjatâ une biele colezion di struments musicâi di stamp medievâl: ghirondis, arpis, tamburei, flauts, vielis e altris struments a cuarde, copiis cetant fedelis dai origjinâi. Si trate di manufats realizâts dal ensemble di musiche antighe Dramsam che si dediche cun competence e passion al studi de organologjie antighe.
◆ Museus e musiche, un binomi esistût di simpri e che il nestri Friûl al ten cetant di cont. Lâ e viodi par crodi. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +