Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Il Paron(i) des telecjamaris

............

Paroni Daniele. Classe 1973. Profession: gjornalist di assalt. L’anchorman cu la staze di zuiadôr di rugby che dut il mont nus invidie: al è l’om di ponte dal gjornalisim televisîf furlan. Ce celebritât! Ducj lu cognossin: dai sempliçs citadins ai sorestants. Orgoi di Bertiûl. Paroni al sta a Bertiûl tant che Di Centa e sta a Paluce. Ma al è ancje un element fuart di identitât pe testade li che al lavore. Paroni = Telefriuli, e il contrari. Malât di «faccionismo»: si viôt che i plâs condusi il tg, puartâ par man il telespetatôr dentri des gnovis. Condusilu fûr pes storiis che al conte. Rindilu protagonist, ancje se nol vûl. Il so cerneli spaziôs e lusint al è sinonim di credibilitât e di afidabilitât. Cuant che si spie in tele, ma lafè sì, ducj a pensin: al è vêr, par vie che lu à dit Paroni. Si che, sei ae fin che al principi dal program, il telespetatôr si cjape ancje la sô gratificazion, il ringraziament. Fasêt câs ae formule di viertidure dal notiziari: e je come une caramele di zucar. «Buonasera, Buonasera». Dopli buine sere al da sigurece. E po: «Grazie per aver scelto l’informazione di Telefriuli». Nancje Marinella De Chirico dal Tgr nus ringrazie in mût cussì cjalt.
Su Google al à scuasit dîs mil segnalazions. Al mancje dome che al firmi i autografs. Lu cognossin dutis lis fuarcis dal ordin, par lui i cuestôrs a rilassin intervistis in esclusive, al è un dai esperts di Unabomber, che i siei atentâts ju à seguîts fin dal principi. Se al sucêt alc, lui al rive sul puest. Simpri. Incidents, disgraciis, rapinis e copariis a son il so pan. La cronache nere no è jentrade dome tal so dna, ma ancje te sô direzion di pueste eletroniche. E i carabinîrs lu san che cuant che i àn di mandâ cualchi dispaç, a àn di doprâ la mail dal condutôr  – che o ometìn par vie privacy – e che e à ancje l’adietîf «nere» prime dal caiut (il «@» des mail, ndr). Ancje cuant che al zire cu la troupe al à il so moment di glorie. E se mame Rai e vûl cjapâsi cualchi prioritât che no à, Paroni no si lasse dal sigûr meti i pîts sul cjâf. Ducj si è compagns devant de informazion.
Di cualchi an, al à ancje il so talk show: «Lo scrigno», moment di ponte dal «Paronisim». Si smene in chel salot strent – che po al è un cjanton dai studis di Tavagnà – fra storie a antropologjie dal Friûl, fra oroscops, scriuladis e musicants. Ma nol fevele mai par furlan. Lis àn inventadis dutis par convincilu a doprâ la marilenghe. La liende e fevele di une Manuela Quaglia che i varès organizât une setemane intensive in Cjargne, li di un so barbe che à ten stale e bestiis. Nuie ce fâ. Sore di chest, il condutôr al è tornât a Bertiûl cuntune inchieste su la mastite des vacjis di Çurçuvint. In struc, al è chest il sens dal «Paronisim»: che cence la spie rosse de telecjamare, il condutôr nol rive al stâ.
Jan Toti

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +