Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Trop furlan isal Bibion?

Davide Francescutti

“La stragrande maggioranza della popolazione autoctona parla la lingua friulana nella variante del basso Friuli occidentale, mentre un’esigua minoranza usa il dialetto veneto”. A sunin un pôc strambis lis peraulis cjatadis tal sît internet dal Comun di San Micjêl dal Tilimint, biel che cu la machine si cor ta la strade provinciâl a sud di Morsan dal Tilimint. Dut a bot tun cartel si lei “Veneto” e “Venezia”: o sin jentrâts tal teritori di Sant Micjêl. In font, il mâr e Bibion, “il 3° polo balneare della Penisola”, ancjemò come che si lei sul sît dal comun.
DI LÀ DAL TILIMENT_ Ma Sant Micjêl isal Friûl? Secont la sô int sì, tant ben che di tancj agns a vuelisn gambiâ regjon e tornâ ta la Patrie dal Friûl, li che a jerin fint al domini di Napoleon. Ma i referenda fin cumò organizâts no àn puartât une clare maiorance par tornâ in Patrie. Se tal cjâflûc Sant Micjêl la int e je ben convinte par passâ dibot in Friûl, a Bibion lis robis no son cussì claris.
I LOVE PORDENONE_ Leint i risultâts dal ultin referendum dai 29 e 30 di Mai dal 2005 (falît pal quorum masse bas), i sì pal Friûl a àn vinçut in maniere clare a Sant Michele, ma no a Bibion. Par un quorum di plui dal 40 par cent in dibot dutis lis sezions (cul massim di 65 ta lis frazions di Vilegnove da la Cartere e Malefieste), a Bibion la parcentuâl e je stade tra il 37 ed il 38 par cent. “E pûr lâ sot di Pordenon nus sarès util – al dîs Fabrizio Chinellato, paron dal ristorant-pizerie Milano –. Par fâ dôs cjartis a Vignesie i metin mês, a son parâts sot da la burocrazie”. Sot da la ploie di Jugn, che e à ruvinât la partence da la stagjon turistiche, i parons dai bar, hotel e ristorants a àn gust di cjacarâ su chel che al podarès jessi e ancjemò nol è. “Il referendum – e zonte la sô femine Rita – al è stat sdrumât di chei des piçulis frazions di Sant Micjêl, che a son plens di pôre di lassâ Vignesie”.
FURLANS DAPARDUT_ In fin di dut, al pâr bon che, plui di tornâ ta la Patrie, la int di Bibion e varès gust di vê la autonomie da la regjon Friuli – Vignesie Julie e, specialmentri, la union cun Pordenon. Bibion al podarès jessi la sole localitât turistiche «internazionâl» dal Friûl ocidentâl. Tal Venit a son ancje Caorle, Jesolo, Eraclea e, clar, la grande Vignesie. Paraltri, lis stradis di Bibion a son plenis di furlans, miscliçâts insiemit a todesc, ongjarês e padovans. “O ven ca par li termis – e sclarìs une siore –, che a son miôr di chês di Lignan”. Tantis personis a vegnin di Feagne, Udin, Tresesin e Pordenon. A pet di “Sabbiadoro”, Bibion e coste ancjemò un pôc mancul, ma ta la vie principâl a son daûr a vierzi i prins locâi par “vips”, che a somein tant a chei di Lignan da la “dolce vita” di Pinede.
UNA LENGHE PAR CONSTRUÎ_ E tropis personis fevelino par furlan a Bibion? Pocjis in veretât. “Io non parlo il friulano – al dîs Stefano Ros dal hotel Palma de Majorca, bibionês doc –, ma mia moglie e anche i suoi familiari sì”. Ma lis lidrîs furlanis si cjatin dulà che no si pense che a podaressin jessi. Par esempli ta la edilizia, cun tantis da lis cjasis e palaçs che a son stâts tirâts sù di muradors furlans: baste pensâ a la imprese di Paolo “Pauli” Boscariol di Sant Zuan di Cjasarse, che tra i agns ’50 e 60’ al à fât sù vilutis ancjemò dopradis a Bibion.
TORNÂ A LA AGHE_ In place Zenith, e svintule la bandiere cul leon di Sant Marc. Cjaminant sul savalon, si rive al ferâl in bande da la fôs dal flum. E ven sere, e di là da la aghe si viodin lis lûs di Lignan. In fin dai fats la diference tra Friûl e Venit, tra Vignesie e Udin e Pordenon e pues jessi piçule come il jet dal Tiliment che si bute tal mâr. Dusinte metris o sin di ca, dusinte metris o sin di là. Bagnâts da la stesse aghe, cuintri il stes mâr.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +