Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AI 32 DI MAI. La matematiche e la art di bevi un aperitîf

............

Al è ator cualchidun che al pense che i furlans no sedin cussì tant lavoradôrs come che a disin, cun dut il timp che a passin tal bar. Nuie di plui falât, e cumò us al dimostrarai.
Cuâl isal l’aperitîf furlan par ecelence?
Lu san ancje i claps (soredut chei claps che a son poiâts dongje di une ostarie): l’ «un par doi». Ma si sêso mai domandâts il parcè? Al è clâr: parcè che il furlan al à simpri passion di lavorâ, e cul un par doi al lavore ancje cuant che al polse.
Lin par ordin.
L’un par doi (pardabon covential che us al displei?) si lu fâs cun «Gingerin» e vin blanc. «Un» al è il Gingerin, «doi» chei che a àn di bevi, duncje lis tacis: si divît il Gingerin tes dôs tacis, e dopo cul vin blanc si implene chel che al reste de tace (e in chest câs, nol jentre se il furlan al è otimist o pessimist: la tace e va jemplade dute, no dome mieze).
Duncje, l’un par doi al è dome par doi di lôr. Se invezit a bevi a son in cuatri, e covente un pocje di matematiche: si puedin ordenâ «doi un par doi», ma al sune mâl a dîlu. Cussì, il vêr furlan al scomence cui calcui, e i doi un par doi a deventin un doi par cuatri, secont la distribuzion de moltiplicazion: b/2x(1×2), plui semplicementri (b/2)xb, dulà che «b» al sta pal numar di bevidôrs.
Dut ben, fin che lis personis che a bevin l’aperitîf a son in numar pâr.
Sîs personis? 6/2×6: trê par sîs.
Vot? 8/2×8: cuatri par vot.
Viodêso? Il furlan nol polse mai, nancje tal bar! Lui al à simpri di lavorâ, di calcolâ, di mateâ cul çurviel.
Ma la vere dificoltât e rive cuant che chei che a bevin a son in numar dispar: ce si fasial? Un Gingerin di dividi par trê, cussì al ven fûr plui vin te tace (un par trê) o ben doi Gingerins par trê tacis, che a lassin mancul puest libar pal vin (doi par trê)?
Cumò si capìs miôr parcè che l’un par doi al è l’aperitîf dai furlans: parcè che no ju lasse rilassâsi mai. Al è il furlan che al à di sielzi la dose di meti, cussì al è sì un client, ma tal stes timp al è ancje un pôc ustîr, duncje lavoradôr. E cun chê storie dal un par doi si displee ancje l’inzen che a àn i furlans tal sparagnâ: usâts come che a son a fâ di cont, no ur scjampe nancje un franc.
Eh, sì: la vite in Friûl e je dure par chei che no àn imparât a memorie lis tabelinis, di piçui: simpri a sintîsi ignorants intun mâr di sienziâts, e obleâts a ordenâ simpri e nome spritz.
BETE DI SPERE

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +