Sardelis, moluscs, branzins. Pes puar e pes siôr. Di ogni cualitât e presit, ma simpri di mâr. I furlans a àn imparât a cognossilu e a puartâlu in taule, gjoldint il plasê di un savôr lontan de cuotidianitât. La cusine furlane, si sa, e je fate di contrascj e di armoniis: lis lidrîs ben plantadis par tiere, cuntun voli che al cjale al forest.
Propite tra i fornei si cjatin ricetis di ogni fate, elaboradis, a voltis miscliçadis, a voltis dal dut creis, che a judin vuê no dome a dâ ae cusine savôrs e bonodôrs che le rindin pardabon uniche, ma ancje a contâ dai timps che a passin.
Lontan di Grau, di Maran e di Lignan, par gjoldisi i plats plui tipics de cusine di pes la strade di cjapâ e je chê che e puarte a Selvis di Remanzâs, dulà che dai agns Cincuante e lavore la tratorie “Al Pessar”. Chi, de passion di Renato Miani, e nas une cusine consacrade al “aur” dal mâr e preseade in dut il Friûl.
Nol veve vincj agns cuant che, in place Sant Jacum a Udin, Renato Miani al scuvierzè che il bancut plui plen di int al jere chel dal pessâr. La Seconde Vuere mondiâl e jere finide di pôc e lis taulis de int no jerin sioris come chês di vuê. Il pes, plui de cjar, al jere une cjosse rare.
Ve alore che, prime in siele al tricicli po dopo cuntune Ape, Renato Miani al cjape la vie di Grau par cuistâ lis sardelis di vendi ator pal Friûl.
Al è dome il prin pas, che lu puartarà tai Agns Cincuante a vierzi cu la femine une ostarie cun cusine intun sotscjale di Remanzâs, dulà podê bevi un tai compagnât di un scartòs di calamârs par un gustâ ae svelte, o di sardis fritis pe mularie, prime di butâsi in Istât a nadâ te aghe dal flum.
Di chê volte no si è plui fermât, puartant in Friûl cetantis varietâts di pes di fâ cognossi a un public simpri plui grant.
La cusine no je mudade cul passâ dal timp. La int – e spieghe la fie di Renato Miani, Sandra –, de famee al professionist, e domande simpri pes cusinât in mût sclet, cence zontâ ingredients che a puartin vie il savôr origjinâl dal prodot, ancje pe cualitât plui particolâr e costose.
Tra i plats plui domandâts de clientele – îr come vuê – si à di vê indiment lis sopis, il rîs, il pes su la gridele, ma ancje il “boreto” graisan, chel brût preparât cuntune o plui cualitâts di pes.
No je facile la sô preparazion – e spieghe Sandra Miani – bisugne fâ bulî il pes cun aghe, vueli, asêt, ai, sâl grues e tant pevar. Po si zonte un tic di farine, pal tocj. In taule si mangje vulintîr cun polente blancje tenare.
No va dismenteade la sardele, pes paron dal nestri mâr, simpri plui dificil di cjatâ tai ristorants – e conte Sandra Miani – ma che e conserve simpri la anime e il savôr sempliç di une cusine sclete e sauride.
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


