Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Scuele furlane. Jutoris concrets, no cjacaris

............

Un altri an di scuele al è finît: ma cemût staie la tutele de marilenghe tes nestris classis? Miôr o piês dal an passât? La rispueste no je facile, come che no je mai stade facile la vite a scuele par cui che al voleve insegnâ furlan: ma a son simpri stâts une vore i mestris che no si son rindûts a cheste situazion e che a àn lavorât istès. Cumò la suaze istituzionâl par puartâ il furlan te azion didatiche di ogni dì e je, ma a restin une vore i berdeis di superâ. A scomençâ dai timps: i dâts des iscrizions (za fatis a Fevrâr) a vegnin comunicâts ae Regjon pai 30 di Setembar. E il trasferiment des risorsis al è lunc: dispès i bêçs a rivin dopo mês e mês, cussì in tancj puescj dulà che nol è automatic cjatâ cui che al insegne furlan, la ore di lezion sielzude dai gjenitôrs pai lôr fîs e ven fate dome tai ultins mês dal an, magari di presse e cence dâ continuitât ae esposizion ae lenghe (robe fondamentâl par imparâ ben).
I dâts des fameis che a intindin zovâsi dal insegnament dal furlan a son stâts simpri bogns, par fortune: ma a cheste domande di educazion bisugne rispuindi cun plui decision (e soredut plui risorsis) de bande de formazion. Al covente jemplâ cun int simpri plui preparade e cui titui juscj la liste di chei che a puedin insegnâ il furlan, e par dâ un jutori a ducj chei che a son za in servizi di un pieç, ae fin dal 2016 al è nassût Docuscuele, il Centri di documentazion, ricercje e sperimentazion pal furlan te scuele. La creature di ARLeF e Filologjiche e sta viazant ben: intun an e mieç e à tirât dongje cu lis sôs iniziativis plui di un miâr di insegnants. Fin cumò lis sôs azions a son stadis indreçadis ae formazion metodologjiche e linguistiche, ae catalogazion des buinis pratichis (che a vegnin cjamadis online su www.scuelefurlane.it) e ae edizion di materiâi valits di puartâ daurman inte programazion didatiche. La serie si clame “Marilenghe te scuele”: l’an passât a son jessûts i prins cinc volums di unitâts modulârs pe scuele primarie, e in chestis setemanis a stan partint par dutis lis scuelis i gnûfs siet volums di “Marilenghe te scuele 2”. Ma dopo chescj 12 volums a pro de scuele primarie, a son za in cantîr chei pe secondarie di prin grant e pe scuele pe infanzie. Jutoris concrets, no cjacaris.
Ma ancje chi al coventarà tai prossims agns il salt di cualitât: ven a stâi si varà di decidi se al è chest il braç operatîf ideâl pe scuele furlane, o se al è stât dome un esperiment biel e partecipât. A sclarîlu, a saran i stanziaments che a vignaran fats de Regjon. Di proclamis, no ‘nd è plui bisugne: a coventin azion e atenzion.
Al è ancjemò un grum di lavôr di fâ, duncje, ma i pas indevant fats inte scuele furlane si puedin viodi e tocjâ cun man. Judâ i mestris dut câs al è compit di ducj, prin di dut des fameis che a àn il dovê di pretindi che ai fîs ur vegni insegnât il furlan cu la stesse dignitât e cualitât di cualsisedi altre materie. Se a podessin dî la lôr, cuntun scandai di valutazion dal percors previodût par dutis lis scuelis de Regjon, magari la lôr vôs e sarès plui scoltade.
di Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +