1919 Il tratât di pâs di Saint Germain
Il cjapitul V dal tratât di Saint Germain al previôt l’ûs de lenghe minoritarie denant de cort e te istruzion elementâr, e il finanziament di ativitâts sociâls e culturâls de minorance.
1920 Dôs setemanis prin dal plebissît, il guvier carinzian al promet di tutelâ la lenghe e la culture dai slovens. Pe propagande, al dopre la lenghe slovene.
10 di Otubar dal 1920, plebissît.
Te Basse Carinzie, il 59% al vote pe Austrie. Di chel, ancje il 40% dai slovens.
1945 La Austrie sot la ocupazion aleade
Daûr dal model dai Grisons, si introdûs la istruzion bilengâl obligatorie te regjon in cuestion. Il sloven al devente obligatori ancje pai todescs.
1955 Il Tratât di Stât
Cul Tratât di Stât si torne a la Austrie la sovranitât plene. L’articul 7 dal Tratât al tutele i slovens in Carinzie e in Stirie, e i cravuats tal Burgenland; al sigure il dirit di meti sù organizazions, riunions e stampe, la istruzion elementâr e secondarie e l’ûs uficiâl de lenghe minoritarie, la segnaletiche bilengâl e la improibizion di ativitâts cuintri la minorance.
1957 A permetin di gnûf lis ativitâts de organizazion nazionâl todescje Heimatdienst.
1958 La leç scolastiche pe minorance
La leç scolastiche pe minorance (Minderheitenschulgesetz) e la leç sul ûs denant des autoritâts judiziariis (Gerichtssprachengesetz) a fasin calâ il sloven obligatori in Carinzie: dai 12.000 fruts, 10.000 si son disnotâts de scuele bilengâl. La lenghe si tire indaûr de vite publiche.
1976 Assalt ai cartei
Il guvier Kreisky, cu la leç Ortstafelgesetz, al proviôt a meti sù in 205 lûcs i prins cartei bilengâi. La cuote minime necessarie e je il 20% di popolazion di minorance.
Lis «fuarcis todescjis», cul supuart publicistic dal Heimatdienst, a rispuindin cul «assalt ai cartei» (Ortstafelsturm). I cartei no vegnin metûts sù.
1976 «Volksgruppengesetz»
Il 7 di Lui dal 1976 e je fate buine la leç gjenerâl su lis minorancis «Volksgruppengesetz». Si scree la funzion dai conseîrs di minorance (Volksgruppenbeiräte), cun competencis vonde limitadis. Pe segnaletiche bilengâl, e vâl la cuote minime dal 25%.
1977 Decret su la topografie
Cul decret su la topografie (Topographieverordnung), la aplicazion de leç su la segnaletiche bilengâl e devente pussibile. A vegnin metût sù i prins dai 91 cartei in Carinzie.
1992-93 Ai ongjarês di Viene, ai slovacs (1992) e ai Roms e Sinti (1993) ur ven ricognossût il status di minorance nazionâl.
1997 Cuntune decision dal Cort Costituzionâl (23.12.1997) la lenghe cravuate e devente lenghe uficiâl in sîs dai siet distrets dal Burgenland.
2000 I prins cartei bilengâi par todesc e par cravuat
La cuestion de segnaletiche si môf ancje tal Burgenland. A vegnin metût sù i prins cartei bilengâi (51) su la base dal decret dal 1977.
2001 Dopo che l’avocat sloven Rudi Vouk al veve mostrât la ilegjitimitât de segnaletiche monolengâl, la Cort costituzionâl e scancele la leç su la segnaletiche dal Volksgruppengesetz (1976) che e previodeve la cuote dal 25% de popolazion di minorance necessarie pe segnaletiche bilengâl, ridusintle al 10%. E impon tal 2001 la instalazion dai cartei che a mancjin.
2009 Ancje la grande coalizion sot il cancelîr socialdemocratic Werner Faymann e cîr une soluzion di compromès. Lis organizazions dai slovens a domandin di meti sù i cartei che a mancjin, daûr la decision de Cort Costituzionâl.
Janez Erat
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide che ven a 11 a buinore “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di resilience, dedizion e sacrifici, il nestri diretôr […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +
Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico
Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +
L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât
Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +