Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Fîs de salvece universâl

............

A son tornâts ancje chest an i Sants Ermacure e Furtunât e nus invidin al apuntament e avôt te basiliche mari di Aquilee.
Une Messe li che a la memorie de cene di Crist si unìs la memorie
de storie dal nestri Friûl e il ricuart dai nestri amîs, benedets,
che a no son fra di nô.
Ancje chest an il grant mosaic dal paviment de basiliche nus clame
e cuasit za nus cjacare colm di elegance e di bielece, di vite
e di colôr. Za mi somee di contemplâ chel mâr, lis ondis, lis barcjis, la varietât dai pes e sore dut Gjone che al ven glotût di chel besteon che al fâs pôre.
In chescj ultims mês o ai vût dafâ in mût particolâr cun int provade tremendementri dal dolôr, angossiade di torments e spavents, stremade di disfurtunis cence fin. Int rivade a un pont tâl che bevi un cafè o butâsi jù dal balcon al è compagn. Int che no acete plui di patî, che e brame une fin, e cîr un tiermin, une liberazion. A son i Gjone di vuê, glotûts de disgracie, o de tristerie o di une societât artificiâl che dut sdrane. Int za colade tes inferis, tal infier.
O cjali: la besteate dal mosaic e à vût dûl di Gjone e lu à tornât a butâ fûr; di fat lu cjatìn beât e content sot la ombre dal ricin. Ancje pal profete al è stât un limit e ancje pal tribulât, pal inocent perseguitât, pal danât e scuen jessi une fin al patî. Ma se chest al è vêr, e cole une altre veretât: la eternitât dal infier.
O sai che cumò o stoi fasint un passaç des inferis, come lûc dai muarts, al infier come lûc dai maladets, ma tes inferis, par nô, al è comprendût ancje l’infier.
Nus contavin i predicjadôrs dal ‘seminari che il patî dal mont al è une cjiche paragonât al fûc di là vie di là e che la eternitât e sarà cussì: la anime danade e varà ancjemò di començâ a tribulâ cuant che e varà jemplât di lagrimis il spazi che al separe il cîl de tiere, savint che il voli al darà une lagrime sole ogni miliart di agns…
Ce int cence cjâf e cence cûr, cence religjon, che nus fasevin scoltâ!
No dinei il Catechisim de Glesie catoliche; mi domandi dome se mi tocje di plui un scheme di cjanui e di teologjiis o il berli cence fin dal disperât. Puedial Diu che al è amôr, condanâ pe eternitât? Puedial Crist, che al è vignût a cirî Adam intes inferis suturnis de tiere, bandonâ vuê la piore che si rustìs ciulant tal infier?
O cjali al mît di Gjone sul paviment di Aquilee: ancje alì o cjati Bibie, i paris de glesie, la sabide sante, un spieli e segnâl de misericordie infinide di Diu. Il Catechisim catolic mi somee masse sigûr, ridutîf, limitatîf dal misteri, risultât di posizions e polemichis che no dipendin dal dut de ricjece de peraule di Diu.
No dinei ma o domandi, o propon di riviodi e di tornâ a valutâ.
I doi reson a la int cuant che e dîs che nissun al è tornât di ca a spiegâ ce che al è là vie di là.
Nô o sin fîs di Alessandrie di Egjit, fradis di Gjone e de salvece universâl.
Ducj, dal Pape in jù, o crodìn di cristians che Crist inte sabide sante al è sprofondât tes inferis par lâ a salvâ ce che al jere pierdût; ma se Crist al à visitât cu la sô potence lis inferis… ancje lis inferis, e par nô dut l’infier, tocjâts di Crist, a son jentrâts cun lui tune inmense sperance: chê de salvece.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +