Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATAUALITÂt – Gianni al puarte il furlan ae universitât

............

La Cort Costituzionâl e sfulmine cu lis sôs sentencis, e i furlaniscj a tonin.
I politics a fasin plovi, aghe par ca, aghe par là. La tutele de marilenghe, si sa, e je simpri jenfri la burascje. Ma come che si dîs, al è simpri chel che i pues colâ il mont intor che tant lui no si sposte. Chel che, tal mieç dal temporâl, al vierç la ombrene, al met sù i stivâi, e al va indenant pe sô strade.
Gianni Stelitano al à metût ancje l’impermeabil. Gianni al è di Codroip, al studie Siencis motoriis a Glemone, un cors de Universitât dal Friûl. Al fâs ducj i esams par furlan. Cuant che si è iscrit al à domandât al preside di facoltât, Pietro Enrico di Prampero, se al podeve sostignî lis provis te sô  lenghe. Di Prampero al à fevelât cul retôr di chê volte, Furio Honsell, e la rispueste e je stade: «Sigûr che tu puedis. Al è un to dirit».
Gianni Stelitano, contenton, al è restat distès un pôc stranît. No par vie che si spietàs une brute rispueste, ma parcè che al à viodût tai siei professôrs ancje un ciert entusiasim pe situazion.
Lui al è un student un poc dispatussât: al à 42 agns.
Cemût mai ti ise vignude cumò gole di laureâti?
Jo o lavori al 118 di tancj agns, o vuidi lis ambulancis. Il gno sium al jere chel di deventâ miedi ma dopo, par un motîf o par chel altri, al è saltât. E alore o ai voie di riscatâmi. Sigûr che par metimi a studiâ medisine cumò al è un pôc tart, e alore o ai sielt il cors di Siencis motoriis, che al fâs simpri part de facoltât di Medisine.
E cemût vadie?
Benon. Mi soi iscrit tal 2007: o soi al secont an. O ai fat ducj i esams, mi mancje un dal prin an ma mi met in rie subit.
Compliments. Ancje parcè che, si à di dîlu, in plui di lavorâ e di studià, tu âs ancje un altri impegn. Tu sês pari di dôs frutinis.
Dôs e mieze. Parcè che une altre e rive a Setembar.
Ma cuant cjatistu il timp par studià?
Si cjate, si cjate. Ancje se o ai di ringraziâ Nicoletta, la mê femine, che mi sosten e che mi da la oportunitât di rivâ a fâ dut. E ancje i mei coleghis, dal 118. Dispès o ai di seguî i cors par sostignî i esams e alore si metìn dacuardi cui turnis, cui oraris.
Prin di lâ indenant cu lis domandis, bisugne contâ cualchi altri particolâr su di lui. Chês robis che a vegnin fûr tra gjornalist e intervistât, cussì scuasit par câs. Gianni, te burascje, al à viert la ombrene, metût i stivâi, l’impermeabil. Ma lu à fat simpri, te sô vite. La sô prime fie, che e à di finî siet agns, le à clamade «Nêf», par furlan. Parcè che al à dit che la nêf lu à simpri inmagât, e je une robe vive, cjalde e frede, che e sta par aiar e par tiere. La seconde frute e à un non inglês, Irish, par vie de sô passion pe Irlande. E chê che e rivarà? Si torne sul furlan, forsit, ma Gianni al è un pôc in contrast cu la femine. Al è un altri non par furlan, origjinâl. Nô da la Patrie dal Friûl lu savìn ma nus à menaçât: «No dîlu nancje a vuestre agne!».
Trops esams âstu dât par furlan?
Ducj chei orâi, fûr che un fat cuntun professôr di Rome. «Nuoto», «Fondamenti di attività motorie», «Scherma», «Tecniche e metodi di allenamenti di sport di squadra» e «Rugby». No ai cjatât mai nissun ostacul. Se o pues, ju fâs par furlan: al è un gno dirit. Ma se o cjati un professôr che mi domande di fevelâ par talian, no ai problemis. Jo no ai voie di imponi la mê lenghe, o ai voie di doprâle, cuant che o pues.
E fevelâ par furlan cui docents isal stât naturâl?
Sì, sì. Ancje lôr mi fasevin lis domandis par furlan. A son stâts colocuis cetant normâi. Par esempli, il professôr Elio De Anna (assessôr regjonâl al sport), che al insegne rugby, mi à dit: «Jo o soi di là da la aghe, duncje o cjacari il gno. Tu il to, ma si capìn». E cussì e je stade.
E i scrits, invezit?
No, chei par talian.
E i tiei compagns di cors? Âstu fat gole a cualchidun di doprâ il furlan a scuele?
O ai un biel rapuart cun lôr. Al sarà par vie che o soi un che no si cjape tant sul seri: la diference di etât no si sint. Ma par cumò no ai cui che mi ven daûr. Cuant che si è zovins, si è leâts al «branc», si à pôre di sei judicâts mâl se si fâs une sielte cuintri corint. Jo o speri di puartâ un esempli, vâl a dî chel che par furlan si pues fa dut. No si scuen, ma no bisugne ve pôre di doprâlu, tes istituzions, tai media, te vite publiche, a scuele.
E la tesi?
Ancje chê par furlan, naturâl. Le scrivarai e le discutarai in marilenghe. E o soi content dôs voltis, par vie che tant che relatôr si è ufiert il preside, il professôr Pietro Enrico di Prampero. Al è un fisiolic di fame mondiâl e – soredut – furlan, di lenghe e di cûr.
VALENTINA PAGANI

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +