Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Un par di bilietuts pe gnove Zonte Regjonâl

Tarcisio Mizzau

O cjati une vore intrigôs rivâ a cisicâ alc di util pal Friûl, e par dute la Regjon F-VG, tes orelis dal President e dai Assessôrs de gnove Zonte Regionâl. Si trate di int sperimentade e preparade, che cun reson e pense di savêle plui lungje di me.
Ma distès o tenti di butâ li un pâr di bilietuts, con dôs ideis cence pretesis, te sperance che a rivin tes mans justis.

Prin bilietut, in fat di industrie
Lis industriis furlanis, nassudis sui cincuante agns indaûr e inmò vivis vuê, lis àn metudis sù in grande part artigjans cul voli lunc, int che e lavorave cu lis sôs mans, ma e jere ancje in stât di trasferî il so savê fâ in scjale plui grande. Par un pôcs di agns chestis fabrichis si son svilupadis perfezionant lis machinis e ideant prodots in linie cul progredî de societât, po a àn adotade la eletroniche, orepresint a zontin creativitât a produzions simpri plui personalizadis.
Chestis industriis, impegnadis une vore te manifature, no son insom dal troi, a pat di judâlis a evolvi viers formulis di business di ponte, come che si use dî. Cemût? Prime di dut, metint a puartade la ricercje. Nol è un risultât facil di otignî, parcè che par rivâi bisugne meti in parilie l’ambient universitari e chel di fabriche, dôs mentalitâts un grum lontanis.
Cui parcs tecnologjics di Udin, Pordenon e Gurize, cul impegn de Universitât dal Friûl e cu la leç Bertossi si à tacât a fâ alc di seri (e ancje a vendilu une vore ben); ma, par sei francs, vê tacât ben nol baste. Cualchi câs di sucès al è masse pôc. Vê une biele riusside che e fâsi efiet sul complès de industrie furlane al è dificil. Al covente lâ indenant cun vigôr, continuâ, judant a adatâsi ai gnûfs svilups dal sisteme industriâl mondiâl lis nestris aziendis.
Ricercje e introduzion di inovazions tecnichis e organizativis a àn di sei il pan di ogni dì di ducj i industriâi. Creâ un clime favorevul in cheste direzion: ve un compit nobil e util dal gnûf Assessôr pe Industrie de Regjon. L’obietîf al è clâr: al vinç chel che al è un pas plui indenant di chei altris.
Infin, bisugne sei plui dongje a lis aziendis che a partissin par prodûsi alc doprant tecnologjiis di gnove scuvierte, i spin-off, come che si dîs vuê. Cun pôcs carantans si à simpri cumbinât pôc. La industrie gnove no pues nassi come chê dal dopo vuere, fasint stât sui sparagns dal artigjan. Ideis e tecnologjiis avenieristichis a vegnin tal cjâf dai zovins studiâts e no, cun pocje pecunie in sachete, che tal partî a àn bisugne di sei judâts cun gjenerositât (e cun severitât, si capìs).
Secont bilietut, in fat di culture furlane
Se la industrie e je la mê profession, la mê sielte di utilitât, la lenghe furlane e je il gno divertiment, amât e preziôs. Al prin puest o met une racomandazion avonde naturâl: chê di meti in pratiche cun inteligjence la leç sul insegnament de lenghe furlane a scuele. Al vignarà ancje il timp par miorâ la leç. Pal moment bisugne sperimentâle cun amôr. Une novitât culturâl cussì biele no si à di lassâle sapulî te fumate des polemichis.
Cuant che tun paîs si à di frontâ une iniziative serie, si metin insieme i grancj, no i fruts. Ve: la gnove leç sul furlan e je une robe par grancj, par int ponderade e madure, che no si lasse sviâ di capricis e cjacaris. Il gno auguri e il gno sburt a son che dut al vadi indenant cun sintiment.
Mi pâr di just però butâ fûr ancje une idee forsi origjinâl, ancje se mi darès di maravee che e podedi sei considerade tâl: dongje de traduzion de Bibie, dongje des publicazions dai autôrs furlans, e starès ben ta ogni biblioteche publiche e privade furlane une golaine di autôrs classics grêcs e latins, tradusûts par furlan, cul origjinâl di front. Bisugne sei coerents: fâi imparâ a lei e scrivi par furlan ai fruts e dopo no dâur di lei i libris li che si fonde la nestre culture – furlane e nazionâl – e je une decision strupiade. Fasìn lis robis par ben: no mancjin lis fuarcis e la spese no je masse grande. Jo o soi pront a fâ la mê part a gratis. Une corone di orâr sul cjâf di cui che al sarà bon di meti in at chest plan.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +