Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – La Autonomie: un gnove idee politiche

............

Preparant la presentazion dal libri di Roberto Meroi Intervista immaginaria a Tiziano Tessitori, mi soi fat, tant che studiôs e ancje tant che autonomist furlan, ciertis domandis “di fonde” che no mi jeri mai fat prime cun serietât.
_Tessitori, parlamentâr furlan, calcolât il pari de Regjon Autonome Friûl-Vignesie Julie, intal periodi 1945-47 al met a pont, cu la Associazion pe autonomie furlane, la propueste di une Regjon Friûl di proponi e di fâ aprovâ ae Costituente. Ma di dulà nassial chest concet di Regjon autonome? Il concet di regjon intal timp al è passât di concet descritîf (regjon fisiche, dopo sociâl e antropiche) a chel di “guvier” de regjon (dal verp latin regere). Ma Regjon autonome al è alc di plui: al ten dentri il concet di un guvier – de regjon – di bande di se stesse e, duncje, cuntun control decisîf su lis sôs risorsis in jessi e su lis sôs potenzialitâts futuris.
_Chest mi fâs pensâ che il pinsîr regjonalist e autonomist al sedi distant des grandis tradizions filosofichis politichis ocidentâls dal Votcent incà; ven a stâi, la tradizion marxiste (la storie fate di lote tra classis) e chê liberâl (il primât de libertât individuâl).
_Il regjonalisim autonomist al è orizontâl, comunitari e forsit no propit urban industriâl.
Al è inlidrisât tal teritori, aes sôs carateristichis e aes comunitâts che a vivin li. Nol calcole lis classis o i individuis tant che subiets dotâts di un cualchi primât particolâr, ma ju integre intun contest di “vite cuotidiane” che e permet il superament pragmatic sedi dal conflit di classe sedi dal isolament dât dal individualisim borghês.
_In plui, jessint autonomist, al smire al autoguvier ancje pal plasê intim di restâ “libar” dai condizionaments dai podês di nivel superiôr. Il spazi politic di cheste concezion dal mont al è dal sigûr “tierç” a pet dai filons centrâi dal marxisim e dal liberalisim e al è delimitât, di une bande, de dotrine sociâl de Glesie, cui principis di ben comun e di sussidiarietât (che al postule un primât de persone sul stât) e di chê altre dal pinsîr anarchic classic (no chel nichilist e individualist), che al postule la “no jerarchie”, formis policentrichis di podê, la solidarietât. Pûr lontanis tra di lôr su ponts fondamentâi (tant che l’ûs de violence e la proprietât privade), dutis dôs lis concezions a son “utopiis” no autoritariis, no planificadis e nancje imponudis dal alt e che a puedin realizâsi intal moment che a son condividudis e partecipadis dal bas.
_E je, in ultime analisi, la stesse utopie cristiane anarchiche che o cjatìn, nancje in maniere masse sorprendente, ancje inte fondazion di chest gjornâl de bande dal predi Josef Marchet e dal anarchic socialist Felix Marchi.
_Ma, se al è cussì, alore, a son dôs implicazions impuartantis par interpretâ la storie resinte dal Friûl e il moment di cumò dal autonomisim regjonâl:
A. Il Model Friûl di ricostruzion post taramot al è, propit intal moment de sô prove plui dificile oben la ricostruzion dopo la catastrofe, ancje la realizazion de utopie de “regjon che si autoguvierne”.
B. Al è l’autonomisim furlan che al da sostance storiche e altece culturâl ae istituzion atuâl de Regjon autonome F-VJ parcè che e i furnìs chê armadure filosofiche, politiche e morâl che e pues sigurâ ae stesse autonomie regjonâl ancje une prospetive future. ❚
✒ Sandro Fabbro

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +