✽✽ Intes aulis dal parlament talian si celebre la fin de integritât istituzionâl dal Friûl cul enesim regâl a Triest de bande dal Pd, cu la capitâl regjonâl che e à cussì la pussibilitât di deventâ, in graciis de citât metropolitane e dal rest des ex provinciis furlanis, distrutis pes ambizions personâls de Serracchiani, unic centri di disvilup e decision.
✽✽ Une rispueste a cheste strategjie di anulament de identitât furlane e je vignude di un nudrît grup di sindics che, intai ultins doi agns, al à cjapât posizion plui voltis, cun iniziativis par rimarcâ il fat che dome midiant di une leture identitarie si pues vuê fevelâ di disvilup e di futûr dal Friûl.
✽✽ Chest moviment, caraterizât di contignûts esprimûts de “Cjarte di Merêt”, al à permetût che la planificazion “bulgare” de atuâl zonte no passàs sot dal cidin plui assolût, ma che, anzit, ancje tra i prins citadins dal centri çampe, a nassessin dubis e bruts umôrs pes riformis caladis dal alt e cence rispuestis obietivis.
✽✽ Intant, altris contradizions a viodevin la lûs, in graciis de iniziative referendarie dal sindic Anzil e dal dinei de bande de assemblee regjonâl di ametint l’acet e il davuelziment sucessîf.
✽✽ La democrazie e je une marcjanzie simpri plui rare sul marcjât dai partîts talians. O crôt che nô furlans invezit propit di cheste o vin di ripartî, no dome par motivazions etichis, ma par dibisugnis politichis.
✽✽ Se di fat o consegnassin a une rese dai conts tra partîts, al scuintri diestre – çampe il nestri destin e ancje chel istituzionâl dal teritori, o cambiaressin dome che l’aministradôr di condomini, intant che si sdrumin lis fondis.
✽✽ Chest par dî che se no sarìn bogns di organizazion capilâr intai paîs, intes frazions, dapardut e no dome in cualchi zone che, propri in graciis de azion di chei sindics zovins si sta dimostrant plui sensibil ae partecipazion e al impegn diret, no sarìn in grât ni di ufrî une alternative buine al progjet statalist ni tant mancul di batilu.
✽✽ Mi vegnin iniment lis presentazions dal nestri gjornâl che o fasìn ator pal Friûl: a puedin jessi plenis di int, o ancje no, ma di ognidune di chestis al nas dibatiment, convinzion. Une pidade insume ae rassegnazion e al pessimisim.
E baste une stanzie di ostarie, un locâl de pro loco, ma il cjatâsi insiemi di cui che al crôt ae libertât dal Friûl al è il fatôr necessari e determinant de bataie che o sin daûr a combati. ❚
✒ Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


