Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La gaita des Asturiis, un strument antîc che al è tornât a vê une gnove vite

............

La Gaita asturiane e je un strument musicâl a flât simil a une baghe, cuntune bisacje pal tignî l’aiar colegât a une cane melodiche e a une cane par jemplâ la bisacje di aiar e une cane che e fâs di bordon. Il sunadôr di Gaita al è clamât ‘gaitero’.
Secont cierts filolics, la peraule e ven dal gotic ‘gaits’, ‘cjavre’, che cu la piel di chest animâl si fâs la bisacje di aiar dal strument (fuelle).
Par altris studiôs la peraule e ven di un oboe african, clamât ‘al-ghaita’, ‘ghaita’ o ‘gheita’. ‘Cornamusa’ è invezit un tiermin latin. Chest strument al jere za doprât dai antîcs romans, e al è pussibil che a sedin stâts propit lôr a introdusilu te penisule iberiche.
Lis primis notiziis a rimontin ae ete di mieç tant che strument popolâr doprât dai contadins. Intal secul XVI a tachin a jessi i prins gaiteros professioniscj, ma intal XIX secul il strument al veve pierdût lustri, tant che a restarin dome pôcs musicants famôs.
Hevia al à contribuît a fuart ae sô riscuvierte e evoluzion traviers la creazion de Gaita eletroniche.
La Gaita tradizionâl e je fate cun lens diferents: i plui doprâts a son il len di bos o di eban.
E je stade ancje un strument ‘marziâl’: l’ esercit asturian le sunave in bataie. Lu à ricuardât Hevia vie pal conciert di Tumieç cun l’ultim toc: “Chest al à 200 agns: lu sunavin in bataie lis trupis asturianis cuintri di Napoleon. Un element che al met in comun la mê tiere cul Friûl: la dominazion francese. O fasìn simpri cheste musiche par saludâ il nestri public, ma noaltris lu sunìn no pe vuere, ma pe pâs”. ❚ ✒ C.R.

Apontaments / Sport… che ti trai! in Vile

Redazion
L’autôr Francesco Tonizzo al dialoghe cul diretôr da ‘La Patrie dal Friûl’ Walter Tomada. Si viodin a Vile Manin di Passarian ai 21 di Novembar dal 2025 aes sîs sore sere. A intervegnin: MARIO ANZIL Vicepresident e Assessôr regjonâl ae culture e al sport; ANDREA MARCON President Regjonâl dal CONI; DANIELE PUNTEL President de “Associazion […] lei di plui +

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +