Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. AA.VV. La comugne, numars 0 + 7 + 25

............

“Tal panorame editoriâl furlan no mancjin publicazions ator de leterature furlane o di riflession culturâl sul furlan. In cetantis di chestis edizions no si fâs fadie a intivâ poesiis. Une vore plui dificil invecit al è cjatâ altris formis di scriture, altris produzions leteraris là che la lenghe furlane si met a la prove par inmagâ cui che al lei, intun mont che in gracie di jê al nas e al devente…”
Al jere il Dicembar dal 1997 e l’incipit dal editoriâl dal numar zero de gnove riviste La Comugne al nunziave il principi di une inovazion pe nestre lenghe, metint il dêt su la plaie: in furlan si cjatave tante poesie e pocje o nuie prose. Di culì la necessitât di fâ respirâ la lenghe, di alçâle doprantle par narative, senegjaturis, fumuts, drams e radiodrams, traduzions, intervistis, saçs, contis, flabis, storie, geografie e vie in devant.
Une scomesse azardose: varessie cjatâts i bêçs par tignîsi in pîds? varessie vût un bon numar di letors? la lenghe saressie stade a la altece? e i autors?
Poben: cumò che o sin intal 2015, o vin in man il numar 25 de riviste. Che, plui i vot de prime schirie, a fasin un totâl di trentetrê numars. Al va dit che i prins a vevin une consistence une vore plui grande: il numar zero al veve cuindis articui, il numar vincjecinc al à dome siet. Se chest al è un limit, al va dit che al è za un piçul miracul di viodile ancjemò vive e vivarose. Une riviste di leterature furlane no pues mancjâ a une lenghe che e vûl vivi e che e vûl cressi. La Comugne e à vût propi cheste funzion in chescj dibot disevot agns e le à davuelte une vore ben.
Une sielte inteligjente e je stade chê di dâi spazi e impuartance a la fotografie. Ogni numar al è imbastît su une part scrite e une grafiche e lis fotografiis a son simpri stadis bielis, simpri di valor artistic, storic, naturalistic. Inta chest ultin numar a son fotos di piçui nemâi di Marco Cuoco che i dan un valor zontât a la riviste, parie cui cuadretuts di Rafaele Serafini.
Cui che al va cirî il Friûl di une volte, la plovisine, il folklor e la nostalgje, il salt, onest e lavorador, nol à di cirî di chestis bandis. Culì il nivel de lenghe al è une vore alt, i contignûts a son problematics, pençs, no metin sucar su la realtât, a metin pevar, a sticin domandis, a sbreghin certecis, ti oblein a pensâ su. A fasin il mistîr che e à di fâ une riviste serie, ma che, se al covente, e je ancje buine di une biele ridade.
Al è dome di augurâsi che e puedi lâ in devant. Par altris trentetrê numars e po ancjemò altris sessantesîs. Po si viodarà. ❚
Laurin Zuan Nardin

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +