Il mês stât ancje il Friûl al à vude la fortune di ospitâ dôs datis dal tour talian de cjantautore sarde Claudia Aru. Par cognossi miôr cheste artiste plene di energjie e di snait i vin domandât un belanç su cheste esperience e su ce che al vûl dî cjantâ par sart vuê, dentri e fûr de isule.

Claudia, finît il zîr che ti à puartade di Mestre a Bologne passant pal Friûl e il Piemont, ce ti puartistu a cjase?
«A son stâts 5 dîs plens di emozions, int..e chilometris! O sin stracs ma cjariâts, ogni volte o torni a cjase plene di ideis e progjets gnûfs.
Puartâ ator pe Italie la mê musiche par me nol è dome lavôr, e je la rivincite viers ducj chei che mi disin che cjantant par sart no si va di nissune bande, che e je une vuere pierdude. Ma jo o soi barrosa (ustinade)»!
Ce significât aial par te doprâ la tô lenghe?
«Scrivi e cjantâ par sart par me al è un at politic, une assunzion di responsabilitât viers il gno popul e la sô culture, par masse timp stimade tant che di “serie B”. Cul gno lavôr o cîr di dâ credibilitât internazionâl al sart doprant ancje gjenars musicâi modernis».
Ise une sielte dificile?
«Clâr. Ce che al rive dal forest al plâs simpri tant, il public al à ancjemò masse dificoltât a scoltâ cjançons tes lenghis minoritariis, al fâs fadie a capîlis, ma no si fâs i stes problemis cu la lenghe inglese. Cheste dinamiche no le capìs, e ancje par chest o ai sielte une formule di musiche/teatri dulà che o conti i personaçs de mê Sardegne. Situazions che o vîf ogni dì e che si cjatin ancje ator pe Italie. O rivìn cussì a stiçâ la curiositât e a jentrâ tal cûr de int, ancje di chê che no je sarde»!
Friûl e Sardegne, dôs regjons lontanis dal pont di viste gjeografic, ma forsit plui dongje di ce che si crôt. Sêstu in acuardi?
«Une vore. Un fîl ros nus lee: o sin int semplice, usade a lavorâ la tiere, ospitâl… ancje masse viodudis lis risorsis che si sin lassâts puartâ vie tai secui.
Ancje vô o vês une lenghe che e va difindude e tutelade, par chest us dîs ce che o dîs ai sarts: fevelaitle, insegnaitle ai fruts, scombatêt par che a sei insegnade a scuele. I fruts plurilengâi a imparin plui di corse.
O feveli spes dai fruts parcè che o volarès par lôr un percors diviers dal gno, che o ai imparât il sart di grande, a 26 agns, e cumò che mi soi imparonide de mê culture mi sint miôr. Un arbul par cressi al à di vê lidrîs fuartis: si à di partî de identitât, de culture e de lenghe. Cheste e je la mê piçule lote e o ai za vudis diviersis sodisfazions che mi sburtin a lâ indevant su chest troi».
Un messaç fuart ancje pai furlans…
«Sì: difindìn i nestris Statûts speciâi, struments une vore potents ma che o vin di meti in vore miôr, scombatìn pe nestre culture, domandìnle simpri plui, di mût di no jessi “speciâi”, tant che i traspuarts cuant che a son pericolôs o fragjii, ma semplicementri furlans e sarts. Lavorìn par che la nestre lenghe e deventi normâl, une maraveose lenghe buine par cualsisei argoment».
Info: http://www.agiruagiru.net/ ❚
✒ Federica Angeli
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


