Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Inovâl dal simbul de minorance slovene in Carinzie

............

600 agns fa si è davuelte la ultime intronizazion dai princips carinzians
Ogni minorance e à i siei simbui che cualchi volte a puedin ancje cjapâ il puest de lenghe o de culture pierdude. Ben cognossudis a son lis bandieris dai bascs, dai catalans o chê de minorance corse, ma ancje la bandiere dal Friûl cu la acuile zale e je une vore presinte in Friûl: dificil no viodile, nancje par un turist austriac in strade viers Lignan.
Il ”Clap dal princip” (”Fürstenstein”; par sloven ”knežji kamen”) al è considerât il simbul dai slovens de Carinzie, inlidrisât te lôr storie. Viodût che chel clap – di precîs si trate di un tron fat di clap – si stime tant che segn di presince storiche autoctone dai slovens in chest teritori.
Chest tron è stimât tor il secul IX. Il fat plui impuartant al è che par dut il timp fin al an 1414, alore duncje 600 agns fa, la lenghe uficiâl che e fo doprade inte cerimonie di intronizazion e fo chê slovene. Mantignî la cerimonie slave ancje daspò il 820, cuant che la »Karantania«, o ben la Carinzie medievâl, e divignì une contee franche cuntun strât di minût feudataris todescs, al dimostre che i sovrans francs a àn volût o a son stâts costrets a vê un rapuart plui diret cu la popolazion autoctone slovene, propit doprant la lenghe de int locâl.
Ai 18 di Març dal 1414 si è davuelzude la ultime intronizazion dai princips. Il Clap dal princip, che si cjate dal 2006 te sale dai stemis, al è il simbul principâl de storie de Carinzie. Al è un monument de storie comune dai doi grups etnics in Carinzie, pe minorance slovene une vore impuartant parcè che al da testemoneance dal fat che i slovens a son une part costitutive di chest paîs dilunci secui.
In relazion a chest venerabil inovâl de intronizazion, il Consei Nazionâl dai slovens in Carinzie al clame la atenzion a chest fat storic impuartant che al mostre la grande culture democratiche di cheste zone e la presince uficiâl de lenghe slovene.
Daûr cheste tradizion storiche, il Consei al domande une riforme de costituzion carinziane: ”O vin la oportunitât uniche che i slovens a sedin rispietâts inte gnove costituzion provinciâl tant che une entitât che no dome e à fat part de storie di cheste zone, ma che e podarès jessi ancje un partner integrant de societât carinziane di vuê.”
***
La carinziane slovene Angelika Mlinar prin candidât dal partît NEOS
Angelika Mlinar che tal an passât e je stade elete tant che prime slovene rapresentante dal gnûf partît liberâl Neos / Gnove Austrie al parlament austriac a Viene, e à acetade une gnove sfide. I gjestôrs dai Neos le àn sielzude tant che candidade principâl dal partît tes elezions di Mai pal Parlament european. Il Consei Nazionâl dai slovens de Carinzie al à scrit su la sô nomine che “i carinzians slovens, e dutis lis minorancis etnichis in Austrie ma ancje chês altris comunitâts etnichis in Europe a vuadagnaran plui pês politic, viodût che i desideris e lis dibisugnis des comunitâts etnichis che a domandin une legjislazion di protezion plui eficiente a varan cu la dotore Mlinar une vôs une vore autentiche.”
Angelika Mlinar e je nassude ai 29 di Jugn dal 1970 in Carinzie, a Altendorf (Stara Vas).
Ben adore si alce in pîts pai dirits dal grup etnic. Cun di plui si è impegnade pe avualance des feminis. Daspò vê completât i siei studis ae Universitât di Salisburc, Mlinar e à finît il Master te American University di Washington. Tal 2009 e 2010 e je stade Segretari Gjenerâl dal Consei dai slovens in Carinzie. In cualitât di membri dal Parlament austriac e à fat il zurament ai 29 di Novembar dal 2013 in lenghe slovene. Cun di plui. ogni discors in parlament al tache e si siere cuntun salût in lenghe mari. ❚
Janez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +