Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. I Glaçârs indicadôrs dal cambiament climatic

............


✽✽ La zone cuvierte di glaçârs in Austrie si è smiezade tacant de metât dal Votcent
De crisi economiche no si fevele tant. Tal timp di grande coalizion nol sucêt tant, ancje se il miliardari Stronach al minace di bati intes prossimis elezions i partîts vieris, ma chest  nol semee masse probabil.
Ce che al preocupe dopo cheste stagjon masse frede, e al moment masse cjalde, al è il cambiament climatic. In Austrie, tant che in dute la regjon alpine, chest procès al va indenant svelt, cun velocitât dople in confront dal svilup globâl.
Il clime in Austrie si pues dividi in dôs zonis: a soreli bonât e a nord dulà che al domine il clime oceanic influençât dispès di aiars umits, e a soreli jevât cuntun inflùs de zone panoniche plui continentâl, cun mancul ploie, Istâts cjalts e Inviers crûts. Di fat, il clime regjonâl al è caraterizât de topografie alpine. Dispès o vin diferencis notevulis di clime fra distancis curtis: cul aument de altitudin, ducj i gjenars di clime fin a chel subartic e polâr.
✽✽ La regjon alpine si scjalde une vore plui svelte
Dal inizi dal Nûfcent, la temperadure medie globâl e je lade sù di cirche un grât centigradi. In Austrie però, fin a doi grâts. La regjon alpine si scjalde duncje une vore plui svelte. I impats efetîfs in Austrie a son evidents za cumò: su lis monts plui altis, la distribuzion dal permafrost si ridûs, e di consecuence si destabilize il teren cretôs. Il materiâl detritic destabilizât al è za deventât un pericul grâf che al à procurât l’an passât un disastri naturâl in Stirie.
Prospetivis neris ancje pal turisim invernâl: il declin des precipitazions di nêf aes altitudins disot dai 1.000 metris sul nivel dal mâr al è za clarementri misurabil. Par esempli, a Kitzbühel (790 m) in Tirôl, tai agns ’60 al à neveât il dopli che dai agns 90 in ca.
✽✽ Il record negatîf lu à il glaçâr carinzian »Pasterze« da pît dal Grossglockner
La zone cuvierte di glaçârs in Austrie si è smiezade tacant de metât dal Votcent, passant di cirche 1.011 km ² (1850) a 470 km ² (1998).
I ultins risultâts des analisis glaceologjichis che si cjatin tal rapuart dal Alpenverein (http://www.alpenverein.at),  tal mês di Avrîl dal 2013 a confermin che il 98% dai glaçârs al è daûr a ritirâsi. La pierdite di lungjece in medie e je di 17,4 metris. Il record negatîf al è dal  glaçâr “Pasterze”, da pît dal Grossglockner, che si è ridusût di scuasit 100 metris. Te storie de sô misurazion, tacant dal 1879, la lenghe dal glaçâr no si è mai disfate tant svelte. Cu la sô lungjece di cirche 9 km, al è ancje il plui grant glaçâr des Alps Orientâls, vâl a dî in dut il teritori dal Brenner fin a Viene. Dal 1856, la aree glaçade di plui di 30 km ² e je smagride di scuasit la metât. Il non de atrazion turistiche carinziane al ven, come la plui part de toponomastiche in Carinzie, dal sloven “pastirica”, vâl a dî “zone pastorâl”.

AL SUCÊT ANCJE —————————————–
✽✽ Grande celebrazion: 20 agns dal ricognossiment dai roms
Scuasit 20 agns indaûr i roms a son stâts uficialmentri ricognossûts tant che grup etnic in Austrie. Te ocasion de zornade internazionâl dai Rom e Sinti, si à celebrât chest inovâl tal parlament di Viene, in presince di numerôs rapresentants des associazions roms e de politiche austriache.
Il president austriac Heinz Fischer, la presidente dal Parlament Barbara Prammer e la ministre de Culture Claudia Schmied, ducj a son vignûts a celebrâ l’inovâl dal ricognossiment dai Rom. In di plui, il president dal parlament dal Burgenland Gerhard Steier al à rimarcât che propit il Burgenland al davuelç un rûl centrâl pai Roms austriacs.
“I Roms a son tant che chei altris grups etnics di grande impuartance pe lôr identitât culturâl e linguistiche. La diviersitât e la presince a son no dome rilevants pal Burgenland, ma ancje part de carateristiche uniche di cheste regjon.
Ancjemò escludûts de leç di tutele des minorancis linguistichis dal 1976, a rivarin adore a vê il ricognossiment daspò la iniziative de Associazion Culturâl dai Roms austriacs dome 17 agns dopo, sot il cancelîr di chê volte Franz Vranitzky. La figure clâf di dut chest procès al jere e al è ancjemò il fondadôr de Associazion Rudolf Sarközy, nassût intal cjamp di concentrament di Lackenbach tal 1944. La comunitât dai Roms dal Burgenland e je vuê ben integrade ancje in graciis dal lavôr di Sarközi. Cumò a vivin tal Burgenland 2.000-2.500 Roms. Soredut la gjenerazion dai zovins e à acès a une istruzion miôr, diviers di lôr a àn ancje completât i studis universitaris. Magari cussì no, cu la vite moderne integrade si sta però pierdint la lôr lenghe: tes fameis zovins si fevele plui o mancul dome par todesc.
✒ Janez Erat

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +