Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Resonament

............

O sbaliarai ma o ai la impression che Franco Marchetta, cul so articul Siums, cuant che il teatri nol dis nuie, su La Patrie di Avrîl al vedi chê di inviâ un dibatit. Di stiçâ i furlans a cjapâ posizion, a dî la lôr opinion intal mert des cuistions tiradis fûr.
Se la impression no je falade… ve ca cualchi domande che mi ven sù a mi (no rispuestis…chês no lis sai!)
Domande prime: par jessi modernis si aial par fuarce di fevelâ di robis di cumò?
Domande seconde: Par sedi modernis si aial par fuarce di sedi modernis?
Parcè varessie falît la Farie? Jo o ai viodude la rapresentazion di Siums ai 3 di Avrîl a Çarvignan. No sai se al vûl dî alc, ma la sale e jere plene…
Magari no i varà plasût a ducj, come che simpri al sucêt. A mi mi à plasût. O miôr: cierts tocs mi àn plasût une vore. Cuâi? Alore viodìn: il prin, chel cui atôrs fûr dal tendon, no mi à plasût, no ai capît gran. O soi tart di comprendoni, o sai, ma la comunicazion, ancje chê e passe pal mieç dal teatri, no varessie di vê come so finalitât chê di rivâ a ducj (o scuasi ducj)? Mi à plasût il secont toc, ancje pe bravure straordenarie di Elvio Scruzzi. Bielon il toc des trê feminis (e bravonis chês trê atoris) e biel ancje chel che al fevele dal ‘resurrequie’. Benut chel dal Benandant, plui scjars i ultins doi, massime l’ultin che (ma cjale!) al fevelave propi di robis di vuê.
Opinions, eh! Ognidun al pues vê lis sôs. E no pues nancje dineâ che il spirt critic al vegni indurmidît de sodisfazion di sintî il furlan fevelât intun teatri (robe che, fin a cualchi an indaûr, e jere un… sium!).
Dit dut chest: e je ancje vere che no si pues simpri contâ chê e simpri chê. I elements storics de nestre culture aromai ju cognossìn ducj. E al è di just fevelâ di alc di gnûf.
Par esempli: intal repertori de Associazion teatrâl furlane, no isal nuie di vonde valit di frontâ ancje un public dispatussât? Si capìs che al covente un brâf regjist e brâfs atôrs! A ‘nd isal? Ben, jo o pensi che la esperience dal Teatro incerto e sedi une ricjece no di pôc pal nestri teatri. A son stâts lôr trê che a àn savût interpretâ ben il rignuviment dal Friûl, inte sô struture sociologjiche, culturâl, antropologjiche e ancje linguistiche. E duncje il teatri furlan al è vivarôs, in graziis di lôr.
No mi somee une robe di pôc.
E salacor par culì al podarès passâ chel rignuviment che Marchetta, justementri, al domande.
✒ Laurin Zuan Nardin

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +