Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

L’EDITORIÂL. La bataie dal Lusinç

............


✽✽ Il dirit ae identitât no si trate cun nissun. Il risultât al è li, denant dai voi. A son i numars a fevelâ clâr. E alore mi somee dome une forme di sflocje inteletuâl rimpinâsi su parcè e parcò. E à vinçût la Serracchiani, al à pierdût Tondo. I grilins a tornin a jessi ce che a jerin prime, vâl a dî une fuarce di critiche radicâl che no tache masse chi in Friûl; la Lega e continue a pierdi vôts e influence, il Front Furlan al dimostre di jessi plui di alc in provincie di Udin. Bandelli e compagnie al respire dome a Triest.
✽✽ Che po dopo la politiche e sedi une vore lontane de int, al ven fûr dal viodi chê metât che no je lade a votâ.
E comande duncje la Serracchiani a Triest, e la zonte nomenade e riflet il so pinsîr: cirî di no vê rognis cui rapuarts teritoriâi, doi assessôrs par ogni provincie, e soredut nissun che al puedi dâ fastidi politic ae sô dominance, dividude cun doi proconsui, Bolzonello e Cosolini, cjale ce câs, ex e sindic di vuê di Pordenon e Triest. Pe bande plui impuartante de Regjon, ven a stâi la provincie di Udin, includude la mont, e je jê “il caric” che al conte.
✽✽ Po ben, cheste e je la fotografie, la curnîs invezit e je cheste definizion di competence che a àn volut dâi, par platâ la miserie politiche de zonte.
✽✽ O vin scrit prime dal risultât eletorâl che no jere grande diference tra i programs dai doi candidâts, ma ancje che la Serracchiani, e il Pd, no podevin lâ masse cuintri di chê leç sul furlan che a vevin votât e che almancul chê su la lenghe e su la scuele no saressin stadis tocjadis. Ma ancje chi, al sarà mût e mût di impegnâsi pe lôr atuazion.
✽✽ E no saran scusis, viodût il numar di conseîrs furlans che a son tal Palaç. Di chescj, cualchidun adiriture al è li ancje par indicazion dal moviment “Friûl diferent”. O fevelìn di Shaurli, mighe dal ultin dai elets, che a chest pont al à dutis lis pussibilitâts di dimostrâ la sô furlanetât.
✽✽ Starìn a viodi: nissune sieradure, ma nancje masse ligrie: il dissen di regjon triestine al larà indenant, parcè che chest al è il pinsîr dominant dai partîts talians.
✽✽ E noaltris? O dovìn tignì dûr sui principis, che al vûl dî no molâ di une virgule cuant che o viodìn che si met man ae economie, a struturis publichis e istituzionâls de Regjon, a scomençâ dal dibatit, une vore strumentâl, su lis provinciis e la lôr fin.
✽✽ Ma ancjemò plui impuartante e je la cuistion dal dirit, viodût che propri la çampe si proclame paladine di cheste pupilance.
✽✽ Il dirit ae identitât dal popul furlan no je dome tai libris di storie e gjeografie, no à di vê la aprovazion di cualchidun. Che po dopo chest dirit al vedi la pussibilitât di esprimisi in forme organizade, istituzionâl, politiche, al sta dome inte fuarce e te cussience dai furlans.
✽✽ E sul dirit no si trate, de Livence al Lusinç.
Dree Valcic

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +