
✽✽ Il dirit ae identitât no si trate cun nissun. Il risultât al è li, denant dai voi. A son i numars a fevelâ clâr. E alore mi somee dome une forme di sflocje inteletuâl rimpinâsi su parcè e parcò. E à vinçût la Serracchiani, al à pierdût Tondo. I grilins a tornin a jessi ce che a jerin prime, vâl a dî une fuarce di critiche radicâl che no tache masse chi in Friûl; la Lega e continue a pierdi vôts e influence, il Front Furlan al dimostre di jessi plui di alc in provincie di Udin. Bandelli e compagnie al respire dome a Triest.
✽✽ Che po dopo la politiche e sedi une vore lontane de int, al ven fûr dal viodi chê metât che no je lade a votâ.
E comande duncje la Serracchiani a Triest, e la zonte nomenade e riflet il so pinsîr: cirî di no vê rognis cui rapuarts teritoriâi, doi assessôrs par ogni provincie, e soredut nissun che al puedi dâ fastidi politic ae sô dominance, dividude cun doi proconsui, Bolzonello e Cosolini, cjale ce câs, ex e sindic di vuê di Pordenon e Triest. Pe bande plui impuartante de Regjon, ven a stâi la provincie di Udin, includude la mont, e je jê “il caric” che al conte.
✽✽ Po ben, cheste e je la fotografie, la curnîs invezit e je cheste definizion di competence che a àn volut dâi, par platâ la miserie politiche de zonte.
✽✽ O vin scrit prime dal risultât eletorâl che no jere grande diference tra i programs dai doi candidâts, ma ancje che la Serracchiani, e il Pd, no podevin lâ masse cuintri di chê leç sul furlan che a vevin votât e che almancul chê su la lenghe e su la scuele no saressin stadis tocjadis. Ma ancje chi, al sarà mût e mût di impegnâsi pe lôr atuazion.
✽✽ E no saran scusis, viodût il numar di conseîrs furlans che a son tal Palaç. Di chescj, cualchidun adiriture al è li ancje par indicazion dal moviment “Friûl diferent”. O fevelìn di Shaurli, mighe dal ultin dai elets, che a chest pont al à dutis lis pussibilitâts di dimostrâ la sô furlanetât.
✽✽ Starìn a viodi: nissune sieradure, ma nancje masse ligrie: il dissen di regjon triestine al larà indenant, parcè che chest al è il pinsîr dominant dai partîts talians.
✽✽ E noaltris? O dovìn tignì dûr sui principis, che al vûl dî no molâ di une virgule cuant che o viodìn che si met man ae economie, a struturis publichis e istituzionâls de Regjon, a scomençâ dal dibatit, une vore strumentâl, su lis provinciis e la lôr fin.
✽✽ Ma ancjemò plui impuartante e je la cuistion dal dirit, viodût che propri la çampe si proclame paladine di cheste pupilance.
✽✽ Il dirit ae identitât dal popul furlan no je dome tai libris di storie e gjeografie, no à di vê la aprovazion di cualchidun. Che po dopo chest dirit al vedi la pussibilitât di esprimisi in forme organizade, istituzionâl, politiche, al sta dome inte fuarce e te cussience dai furlans.
✽✽ E sul dirit no si trate, de Livence al Lusinç.
Dree Valcic
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


