“(…) cuant ch’a si è cjapâts da la passion e il cour ti fâs sintî il so pês nol è nuie ce fâ, sior Chisot, nuie ce fâ: tocje scombati cuntre li palis dai mulins.”
Il Teatro Incerto al à publicât intun librut de cjase editore Kappa Vu, il test dal so fortunât spetacul teatrâl Don Chissot.
La storie e je chê di trê scancarâts atôrs che, vint cjapât un contribût par fâ une rapresentazion teatrâl par furlan, a metin in sene la grande opare di Cervantes ambientantle in Friûl. E tache cussì une trame che e messede la comicitât de comedie cun moments di riflession plui profonts cul stîl carateristic dal Teatro Incerto.
Su la riessude rapresentazion teatrâl si rimande a lis bielis peraulis scritis di Ilarie Colùs tal numar di Avrîl dal 2011 di cheste riviste.
Se di une bande la version su cjarte no pues mantignî la vitalitât dal palc e lis capacitâts istrionichis dai atôrs, (ancje se lis sugjestivis fotos di sene di Luca d’Agostino, che a compagnin il test, a rivin a rindi la atmosfere dal spetacul), si à di marcâ che la opare su libri e jê dut câs meritevule, e par plui di une motivazion.
Intant e je di sigûr biele e divertente di lei, che nol vuaste! E manten di fat dute la ironie e la lizerece tipiche dal trop di atôrs/autôrs e anzit la lôr mancjance seniche e sonore e fâs risaltâ di plui la bravure autorâl cun batudis fulminantis e tocs profonts semenâts ca e là.
“ – Ma ce râsse di eroe êse un ch’a li’ cjape simpri? –
– L’eroe al è chel ch’a no si lâsse mai pleâ, al è l’invincibil ch’al torne a jevâ su pront a frontâ la prossime sconfitte. -“
Une peraule e merete ancje la lenghe doprade, che par altri e je une des carateristichis dal Incerto, che al cîr un lengaç vîf e duncje che al sedi dongje a la lenghe fevelade.
I dialics a son inte variante di Grediscje di Sedean e no mancjin, anzit a son cirûts, i talianisims tipics de lenghe vive. Dut câs si à une elegance e une frescjece, ven di dî une bielece, che a voltis e mancje in oparis in teorie plui rigorosis.
Ae fin si finìs ducj cul vignî rapîts des aventuris di farse dai nestris erois fin al gjeniâl colp di sene finâl che al fâs sì che cheste reinterpretazion de opere mestre di Cervantes e deventedi une piçule perle.
✒ Maurizio Biasizzo
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


