Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – GNOVIS IN VETRINE. Cronichis di Saveri Senglar

............

Lis cronichis di Saveri Sengar, la opare di Franco Marchetta che e à vinçût il premi Sant Simon di Codroip dal an passât, e je rivade in librarie, publicade de cjase editore Forum, cun doi libris “Achì no ai viodût une pavee” e “Il numar 1089”.
I libris a fasin part di un progjet plui ampli, ancjemò daur davuelzisi, che al proviôt la publicazion di un tierç libri, forsit za l’an che al ven, di une schirie di contis che a an dât vite a des leturis publichis di Marchetta e Elvio Scruzzi, e di materiâl complementâr che al ven fûr sul sît internet dal autôr www.francomarchetta.net.
Tal cjapiel introdutîf dai libris cussì a vegnin descrivûts i protagoniscj des storiis:
“Saveri Sengar, un anticuari pacheôs che al à la buteghe in place San Jacum a Udin, e Arcjan Rinalt, un so amì, professôr di letaris in pension. Arcjan, malcuiet come pôcs, al stuzighe in continuazion Saveri cun stranis documents che ju sburtin ator pe Europe cirint di risolvi câs misteriôs cence vê nissune voie di fâlu e dispès riscjant di lassâi la ghirbe.”
In “Achì no ai viodût une pavee” la storie e zire intor di un dissen fat di une frute intal cjamp di concentrament di Terezin e cjatât par câs intal diari di un soldât furlan che al veve combatût cui austriacs inte bataie di Sadowa dal 1866.
Intal secont libri; “Il numar 1089” a jentrin in zûc i seviziis segrets britanics e une false di letare di Mazzini che puartaran i protagoniscj fin a cognossi Garibaldi.
L’espedient che al môf lis tramis e je la particolâr facoltât di Saveri Sengar che e fâs in mût che a voltis, cence volêlu, si sveedi intun altri puest e intun altri timp. In cheste maniere si passe di Linz a Norimbergge, di Praghe a Londre, dal votcent al dî di vuê, cun continuis riferiments leteraris che tant a plasin a Marchetta e cun numerosis citazions dal imagjinari furlan (Saveri moderni benandant?). Cussì si tocjin lis mil sfumaduris de culture europeane e lis lenghis de sôs diversitâts, dal yiddisch al todesc, dal talian al inglês. Dut chest par furlan e cuntun furlan che in maniere naturâl si rapuarte e si confronte.
Il fat di jessi in marilenghe al podarès jessi penalizant par une opare cussì condanantle a dinamichis di silenzi di bande dai media e de critiche uficiâi, o slontanantle dai letôrs potenziâi, ma in realtât propit il fat di jessi par furlan i dâ une molteplicitât di plans di leture in plui dulà che il confront fra identitât e globalitât al puarte a ducj respîr e insiorimint. ■
Maurizio Biasizzo

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +