Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Il president cravuat Ivo Josipović tal Burgenland

............

Magari cussì no, in Austrie cuant che i media si ocupin des minorancis a ripuartin dome i imberdeis leâts ae segnaletiche bilengâl in Carinzie. No mancul interessante dal pont di viste storic e je la situazion dai cravuats tal Burgenland. Graciis ae lôr vicinance ae capitâl a son stâts scuasit simpri politics cravuats ancje tes posizions plui altis tal guvier austriac: cumò o vin doi ministris cravuats, Darabos e Berlakovich.
I 6 di Novembar di chest an a son stâts une zornade storiche par chê piçule minorance: il prin om de Republiche di Cravuzie Josipović al à visitât dut il lôr teritori, scuasit ogni lûc, paîs dopo paîs, dal nord al sud. Pe minorance cravuate al è stât cence dubi un event positîf fûr dal vade: dapardut i àn dât acet di cûr. Viodût che il president cravuat si cognòs ancje tant che compositôr di musiche, al à incuintrât ancje il plui innomenât compositôr de minorance cravuate Štefan Kočiš. Il Burgenland, patrie di Haydn e Liszt, al è ancje un paîs di musiche.
Intune interviste pe television statâl ORF, al à sotliniât soredut la impuartance di mantignî la lenghe di minorance che, magari cussì, no si cjate za su la liste de Unesco des lenghis in vie di estinzion. La situazion e je pardabon preocupante: intes fameis cravuatis si dopre la lenghe cravuate simpri mancul e i zovins cussì no saran bogns di passâ indenant chest tesaur. Cuant che i àn domandât al president ce che i veve plasût di plui dulinvie la sô visite, al à rispuint ”il sun de biele variante arcaiche de lenghe cravuate che al ven doprât chenti. Si sintin peraulis che in Cravuzie a son sparidis e no si capissin plui. Jentrant te UE, la Cravuzie e je interessade che i zovins a sedin istruîts inte lenghe mari e a vuardin la proprie identitât nazionâl. O vin di slargjâ i contats cu la Cravuzie e il finanziament de minorance. Par salvâ la lenghe al bisugne dâ la pussibilitât di imparâle e studiâle ancje intes universitâts”. Chestis lis afermazion dal president.
Cui sono i cravuats dal Burgenland?_La designazion di Burgenland cravuat (par cravuat ”Gradišćanski Hrvati”) si riferìs a une minorance cravuate te zone di confin tra Austrie e Ongjarie. Daûr il censiment dal 2001, a vivin tal Burgenland 19.374 cravuats, val a dî il 5,9% de popolazion totâl. I cravuats dal Burgenland a jerin in origjin sfolâts dulinvie lis vueris turchis tai Balcans, in particolâr de Dalmazie, come che si viôt dal fat che e je stade mantignude la lenghe cravuate antighe, che in Cravuzie no si fevele plui. Anzit, tant che linguist o disarès che si trate di un cravuat “pûr”, libar di inflùs serps, un lengaç a mieze strade tra il sloven e il cravuat di vuê.
Daûr documents storics, tra il 1533 e il 1584 cirche 120.000 cravuats si son stabilîts in 200 paîs tal teritori dal Burgenland di vuê.
Incjastrâts tra l’ambient todesc e ongjarês, la assimilazion e je tacade ae svelte. In particolâr, ducj i 60 paîs cravuats te Basse Austrie e chei in Slovachie a son stâts assimilâts sistematichementri intune campagne tal cors de monarchie, cuant che la lenghe cravuate e je stade improibide.
La Prime Republiche_ Daspò la seconde vuere mondiâl, la plui part dal teritori di insediament e je stade assegnade a la Austrie; parts plui piçulis però ancje ae Ongjarie e ae Cecoslovachie. Cirche il 12% dai abitants dal Burgenland a son emigrâts intai Stâts Unîts. Si son stabilîts a Chicago, soredut te citât di South Bend. Ancjemò vuê e esist la associazion cravuate “Bratinstvo” e “Društvo Sv. Antona”. Ai timps de Prime Republiche, e jere in particolâr la glesie a cura lis ativitâts culturâls e educativis.
Tal 1929 e je stade impastanade la plui impuartante organizazion cravuate “Hrvatsko kulturno društvo / Associazion cravuate culturâl”.
Cu la leç di riforme de istruzion, tal 1937 pe prime volte la educazion bilengâl e je stade regolamentade. Daspò l'”Anschluss”, dutis lis associazions cravuatis e la istruzion dal cravuat a son stadis improibidis.
La Seconde Republiche_ Tal 1955 al è stât firmât il Tratât di Stât austriac che al conten la tutele principâl dal grup etnic cravuat tal Burgenland. Tal stes an, la associazion cravuate Hrvatsko kulturno društvo e à domandât al guvier austriac intun memorandum la realizazion concrete dal articul 7. Parts essenziâls di chestis disposizions dal Tratât no son stadis mantignudis fin in dì di vuê.
Tal 1979 a son stâts introdusûts i prins programs radiofonics in lenghe di minorance e dîs agns plui tart al è lât in onde il prin program televisîf. Tal Setembar dal 1992 e je stade vierte la prime scuele di minorance in Oberwart / Borta.
Une gnove ocasion e je rapresentade de democratizazion de Republiche di Cravuzie. Tal dopovuere, i abitants dal Burgenland a vevin dome pôcs contats cul ex regjim comunist in Jugoslavie. Cumò, cul acès de Cravuzie te UE si spietisi une cooperazion economiche e culturâl plui strente. ■
JANEZ ERAT

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +