
Te provincie canadese dal Ontario, dai 5 ai 8 di Otubar, si è tignût il congrès Reconnect Fogolârs 2012,
un apontament impuartant par mantignî il leam tra i zovins dissendents dai emigrants furlans e la Patrie dai lôr vons. Tra i relatôrs ancje Enos Costantini, che nus conte cheste aventure
Ce che mi è tocjât! Robis di no crodi. A mi che a mi ven l’inzirli nome a pensâ di lâ a Pordenon! E o sei stât fin in Canada, li de Famee furlane di Toronto! Mi àn clamât chei dal Comitât organizatôr di Reconnect Fogolârs 2012 a fevelâ di Friûl. E jo o ai fevelât di ce che o sai: la storie viodude de bande dai nons di lûc (che al mi pâr un biel mût par saltâ fûr de solite naine), i cognons furlans e, ce che mi plâs di plui, i vins furlans. Grande mi è parude l’atenzion e grant l’interès, ancje de bande dai zovins presints. A mi àn ancje domandât se jo o organizi tours ator pal Friûl.
Ben, vulintîr, ma nome pai amîs che cumò o ai in Canada: robis bielis di viodi a ‘nd è par ogni cjanton dal Friûl e cualchi ostarie dal vin bon no mancje.
In efiets ce che o ai cjatât li de Famee furlane al è stât un grant calôr uman, un mût di fâ lis robis, e di fâlis ben, cul spirt just e in amicizie. Senze l’amicizie e senze chel spirt li il Congres nol deventave, o nol vignive cussì ben.
Al è normâl, in chestis situazions, fâ compliments, e je une liturgjie. Ma a mi no mi plâs nissune liturgjie e no fâs mai compliments. Cheste volte, però, o scuen fâ une ecezion parcè che chei cuatri “moschetîrs” dal Comitât a àn savût meti dongje cuatri dîs di “furlanetât”, ma no di brisculis e di barzeletis, si ben di intrateniment di alt livel e di culture viodude come puint, necessari e sintût, cu la Patrie dal Friûl.
Si che duncje une laude a Roberto Clocchiatti, Renzo Rigutto, George Rodaro e Luis Simeoni: di là de grande vore che a àn fate al è ancje di dî de atmosfere di cordialitât e dal plasê di stâ in compagnie che a àn savût rezi e direzi par ducj i cuatri dîs.
E po o vuei zontâ che in chei cuatri dîs o ai cognossude tante int in gamba. O fâs nome doi nons (che no se vein par mâl chei altris): Alberto De Rosa, il genius loci da Famee furlane e Ivan Cjargnel, una grande anime, furlane e canadese, pai tancj Fogolârs di chest grant Paîs.
Ce pensistu?
– Ce pensistu dal Canada? – A mi àn domandât in tancj. Mah! A sintî a fevelâ furlan, a dî il vêr, no jeri tant convint di jessi in Canada: mi pareve di jessi a Sopula, o a Glemone, o a Vençon. Viodi a fâ la briscule il vinars di sere li de Famee al jere come jessi intune ostarie di Paulêt o di Trasaghis.
Par jentrâ intune atmosfere canadese o ai scugnût saltâ fûr a mangjâ un hamburger.
Sigûr che, par un come me, usât a stâ in Friûl, une citât come Toronto e je “un altri mont”. E mi doi di maravee che tancj Furlan, nassûts a Toronto, a si sintin ancjemò Furlans. E a son bulos chei che a tirin indevant i Fogolârs: i Furlans a son nome une piçule gote intun mâr di altre int.
A si stente in Friûl a mantignî la nestre identitât (dificil scombati cuintre television, burocrazie e scuele taliane), o podês nome crodi ce che si stente in Canada.
Al Congrès o ai viodude avonde zoventût e chest al è un biel segnâl, e mi pareve di capî che a cheste zoventût no i displasarès di cognossi il Friûl, chel di vuê sore dut. No si po stufâ i zovins cun nainis che no ur interessin, la storie e po sei stufadice, bisugne fâur viodi il Friûl cemût che al è (a al è biel!), chel de int normâl, chel de int de lôr etât. Lis lidrîs si cjatilis te storie di Aquilee, sigûr, ma ancje intune malghe in Cjargne dulà che il pastôr al à 23 agns (e al cognòs ducj i intrîcs de informatiche), intune fabriche di persut a San Denêl, intune cjanive di Cjasarse e sore dut in chê zoventût furlane che e cjante par furlan e par inglês!
Bisugne fâ incuintrâ i zovin furlans cui zovins canadês, no je altre strade se si vûl mantignî un blec di Friûl in Canada, se si pense che une identitât furlane e canadese e sei miôr di une identitât nome canadese.
E al zove a ducj, ancje ai Furlans che, cumò che nissun nol va plui pal mont, a corin il pericul di sierâsi intun ghet dulà che il mont al è nome chel che i fâs viodi la television taliane. Diu nus vuardi!
Puartìn plui Friûl in Canada e puartìn plui Canada in Friûl! ■
Enos Costantini
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


