Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Un regâl misteriôs

............

Ai undis di Otubar dal 1962 si vierzeve te basiliche di S. Pieri a Rome il Concili Vatican secont, e Pape Benedet XVI, tal aniversari dai cincuante agns, al à indet l’an de fede: un tornâ a la fede; un rifleti, vie par chest an, sore de fede.
Se mi domandais ce che e je la fede, come tecnic dal sacri us fas un discorson; ma, puar mai me, se o cjali a la fede te mê vite, o varès pôc ce contâ.
Al scriveve sant Ustin: “No sta domandâmi ce che al è il timp, e o sai ce che al è; domandimi ce che al è il timp, e no sai ce che al è”. Cussì, de fede clopadice in me.
Ce ise la fede?… O jeri frut; o varai vût siet agns e o durmivi sot il cuviert tune stanziute sofitade; e jere une zornade di Istât; o soi jevât e o soi lât a vierzi in sfrese la puarte de cjamare dai miei gjenitôrs. Mê mari, inzenoglade su la plancje, e jere te intimitât de preiere. Cheste femine e je par me la fede.
Mi domandais: Ce ise la fede? cuant che pre Pauli Varut al jere malât, i miedis dal ospedâl di Udin si maraveavin che tal mieç di tancj dolôrs al fos cussì seren; un miedi, une dì, i domandà a un so coleghe: “Cemût fasial?… jo no crôt a lis pantianis de fede”. Ma l’amì i rispuindè: “Se mi mali, podessio vê dentri di me cheste midisine  potente”.
Ce ise la fede?… A disevin une volte che, cuant che a rivin lis disgraciis, bisugne vierzi puartis e barcons. Jo no mi domandi ce che e je la fede, ma al contrari: “Cemût fasie une persone a vê fede cuant che te vite dut i cole?! Cemût rivie a sperâ te disperazion, a cjatâ seren te timpieste, a viodi une lûs te gnot, a crodi che la vite e à un sens ancje li che no si viôt lum di bonsens? Cemût rivie…?”. No lu sai.
Però o ai cognossût e o cognòs feminis e oms cussì.
O cjati la fede tune preiere di Dietrich Bonhoeffer:
“Signôr ti clami sul cricâ dal dì. Judimi a preâ, a tirâ dongje i miei pinsîrs par presentâju a ti. Dentri di me al è scûr, intal lusôr; o soi bandonât e bessôl, ma tu tu sês cun me; no ai plui fuarce in me e o sint coragjo in te; o soi dut conturbât, e tu mi puartis la pâs; la mê vite e cole di marum e mi ven spirt in te. Jo no capìs lis tôs stradis, ma tu tu cognossis un troi par me”.
La fede e je un poiâsi in Diu; al scriveve M. L. King: “Che al sucedi ce che al à di sucedi: Diu al è potent! Se nus tocje di cjaminâ tal scûr, o pensìn simpri che intal mont e je une grande energjie di amôr che si clame Diu. Diu al pues vierzi puartis ancje li che no ‘nd è. Lui al cambiarà la tribulazion di îr intun doman seren e lusorôs”.
Tun salm si lei: “Come un frut distetât tal braç di sô mari, come un frut distetât e je dentri di me la mê anime”. (Sal 131,2)
Cheste e je la fede. Un regâl misteriôs di invocâ e che dome tu, Signôr, tu pues dâ.
Par chest o fâs mê la antighe preiere: “O crôt Signôr, ma tu jude la mê pocje fede”.■
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +