Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. La tiere: scune e mari

............

La tiere, che par miârs di agns e à dât di mangjâ e di vivi al om e no dome, si cjate cumò simpri plui sassinade, sporcjade, violade, impestade, fracassade di ogni forme di sfrutament e speculazion. Te nestre civiltât industriâl e postindustriâl la tiere a lavorâle no rint cui sa ce, tant val alore lassâle a rosis e se al è pussibil fâle deventâ teren fabricabil, investiment imobiliâr, parcè che cussì e rint di plui, si à un capitâl plui consistent (al dîs cualchidun…). Ma o vin pierdût cussì dut il grant valôr reâl e simbolic che cheste grande mari e puarte in se. E il prin a rimeti al reste l’om.
pre Roman Michelotti
Il 25 di Avrîl a Spadolini i ricuarde la fieste de costituzion, al mont de Resistence la fieste de liberazion. Jo o soi plui prosaic: mi contenti di lâ cul pinsîr ae rogazion di sant Marc, cuant che si partive dal domo di Vençon aes sîs a buinore e si rimpinavisi sul Plan di sante Catarine compagnâts de rosade, dal aiar fresculin che ti faseve cressi ancjemò di plui, se al fos stât pussibil, la fam, e de sdrume dai sants, clamâts cul intono plui solen des melodiis aquileiesis par che a preassin cun nô il Signôr di vuardânus dal folc e de tampieste, de peste, de fam e de vuere, dal flagiel dal taramot e di dânus ancjemò une volte i prodots de tiere. Ancje a Rualp e a Treli o ai vût fatis lis rogazions, ancje se i prâts a jerin inmò indaûr. Ca jù no lis ai cjatadis parcè che o varessin dome di sfidâ lis machinis tal trafic ingjaulât de Pontebane. Lis rogazions a son une robe sacrosante, ma a àn di vê ancje une curnîs adeguade.
Al reste il probleme, dut intîr, de primarietât de tiere, de impuartance vitâl e pedagogjiche di un rapuart positîf cul mont naturâl.
No dîs che la religjon e puedi florî dome tal mont contadin o dome tai paîs. Mancjarès! O dîs però che la civiltât contadine e je la plui intonade al mont religjôs. O disarai di plui. Intun contest agricul, si è religjôs ancje se no si va a messe; intun contest di industrializazion sfuarçade, si riscje di no jessi religjôs nancje in glesie. Parcè che la religjon, che e à il compit di fânus sintî la presince di un Diu che no si viôt, e scuen ricori al sacrament, al segn, e la tiere e je dute un segn. E stant che ogni sacrament al è inadeguât a pandi il misteri, jo o preferìs i sacraments “naturâi”, che mi “svicinin” di plui.
In chest sens al è plui facil sintî la pasche intun prât e intun ort colorâts di vite che no intune glesie là che si gambie dome il colôr de tavuaie. Cussì il mont naturâl al è dispès plui “glesie”, lûc di Diu, che no un puar e frêt edifici matereâl.
A contat cu la tiere, l’om si sint grant tal semenâ e piçul tal scugnî spietâ une nassite che no je dome sô. Di chi un sens di umiltât che no lu umilie, di pazience che no lu scane e di sapience che e pues fâi dome ben. Parcè che la tiere e je sapience, storie, filosofie, art, scuele, glesie. Intun dut armonic, che al è chel che vuê si sint plui dibisugne.
La tiere e je mari e scune. Une mari gjenerose, che e da tant di plui di chel che e cjape. Une scune che no dismentee mai une semençute, par piçule che e sedi. In plui e à un orloi precîs par ogni stagjon e par ogni plante. Jo o pues dismenteâmi là che o ai plantât, ma no la tiere. La tiere e je segrete e discrete. Ce che tu i consegnis, lu ten cont cun grande delicatece, platantlu al voli curiôs e indiscret. E plate cu la stesse atenzion il tesaur plui preziôs e la semençute plui umile, cence diferencis.
La tiere, che e nudrìs la nestre gjenerazion, e ten cont ancje dal nestri passât. Di fat i oms a àn consegnade ae tiere no dome la lôr vite, ma ancje i lôr muarts. Come semence pe eternitât. Ogni semenâ al è un at di fede. Ma tal consegnâ ae tiere mari, scune e tombe cheste semence particolâr, la fede e rive al so moment plui alt e gratuît.
Il popul furlan al à vût simpri un rapuart vitâl cu la sô tiere. Se lu conservarà, al varà la plui grande briscule par un avignî seren e sigûr. ■
pre ANTONI BELINE
(publicade su Cirint lis olmis di Diu, n. 1 pagj. 54)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +