Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

BIELECE. Miss furlaniste

............

Alice Kristancic te so cantine (foto di Sebastiano “Seppa” Frattini)
Alice Kristancic te so cantine (foto di Sebastiano “Seppa” Frattini)

Ancje il 2012 al à sierât la stagjon des vendemis…e dai concors di bielece.
Miss Italia, che si sedi a pro o cuintri di chestis manifestazions, al è une vitrine dulà che lis miss di chenti a àn fat fâ dispès une biele figure al Friûl.
Se no us interessin i risultâts, o podês almancul cjalâ cemût che chestis zovinis nus àn rapresentât. Po ben, in ducj doi i câs o podìn jessi braurôs di Alice Kristancic, une fantate di 21 agns di Cormons.
Ancje se e je rivade aes seradis finâls, ven a stâi tal grop des primis 101, e à zontât la sô vôs a chês che si son lamentadis dal funzionament dal concors, che a favorìs il centri-sud de Italie par vie che la int a partecipe di plui votant par telefon che no tal nord.
Diplomade a Cividât come Perît agrari, e jere stade la uniche che, fra lis tantis zovinis che a passavin sul schermi de television, e veve scrite, sot dal non, la profession: imprenditrice agricola.
Di fat Alice, par cumbinâ cheste interviste, nus à invidât te frascje de sô famee une sere di brut timp parcè che «O vin lis vendemis e o soi simpri impegnade»!
La aziende di famee e je su la strade che di Cormons e mene bande la Subide: un paradîs vert di stradis in sù e jù jenfri lis vignis a pîts de mont Cuarine, tal cûr de antighe Contee gurizane.
Bac e Venere si son cjatâts in cheste cjase, dulà che Alice e la sô famee a dan bon acet cul lôr tai. Nus conte «Finide la scuele agrarie, o ai scomençât a lavorâ te nestre aziende e ancje come ustire te frascje. O ai tacât a fâ i concors di bielece l’an passât… tant par ridi! Une sere o eri fûr cui miei amîs e o ai provât a notâmi a un. Me soi gjoldude e cussì, poiade ancje di gno sûr plui grande Elena, o soi lade a fâ ancje altris».
La none de miss, sintint il fevelâ, e interven «Mê gnece e veve molât di fevelâ par furlan par vie che a scuele no si lu insegne, ancje se culì in famee si fevele dome par furlan».
Alice nus conte «Di bon che o soi lade a fâ l’Istitût Tecnic Agrari di Cividât, dulà che e je une biele atmosfere e sei i students che i professôrs a doprin ancje il furlan. Ogni volte che o tornavi a cjase mi vignive normâl di fevelâ par furlan»!
La mari de fantate, insegnante tes scuelis dal oblic, si sint clamade in cause «No vin ancjemò i mieçs par insegnâ il furlan come che o volaressin. Par esempli: ce vino di fâ cui fruts che a decidin di no partecipâ a lis oris di culture furlane? Ancje prin des leçs di tutele, jo e cualchi mê coleghe o vin simpri cirût di fâ alc tes nestri oris. Si sin sveâts tart, ma al è impuartant tacâ».
Alice e zonte «Al concors, magari cussì no, mi à capitât di vê di difindi la nestre lenghe. Altris concorintis furlanis de nestre regjon a jerin plenis dai solits prejudizis: “furlan fevele buine par blestemâ” e v.i.. No rivi a capî cemût che si fâs a vele in asse cun alc che al è part de tô culture e dal to DNA! Jo, te stesse maniere, o ami la mê famee, Cormons e il Cuei».
Fevelant des zornadis a Montecatini, e conte «Plui di cualchidun, ancje fra i autôrs des trasmissions, mi àn domandât di dulà che al ven il gno cognon cussì pôc talian. Va a spiegâi tu dal miscliç di ints che al è tal gurizan o dal fat che i miei vons no àn acetât di talianizâsi in Cristiani o alc dal gjenar. Par fâle curte i disevi che al ven de Slovenie».
Alice, intant che e conte, nus mostre lis imagjinis de sô cjavale Raissa, la fasse di miss e un ogjet che, par jê, al è sacri tant che une relicuie di un sant: un pletri doprât di Bruce Springsteen.
«O soi rivade a fâmal dâ di lui l’an passât in chê date dal so famôs “Mandi Trieste!” O stavi combatint cun altre int par rivâ a fâmi viodi dal Boss, ma o jeri pardabon strache dopo tantis oris di conciert. Lui, però, si à inacuart di me e dal fat che o jeri rindude; dopo un moment al è vignût dongje e mi à pontâde par dâmi chest so souvenir». (bon voli il rocker!, ndr)
Progjets di ca indenant?
«Se e ven cualchi buine propueste di bande dal mont de mode o dal spetacul no i disarai di no, ma par cumò nol è rivât ancjemò nuie di seri. Tal avignî, dut câs, mi viôt in cheste aziende. La mê famee e sta planc plancut cirint di slargjâ la frascje. A Zenâr la tornarìn a vierzi plui biele e grande, dulà che si podaran ancje sercjâ i bogns prodots di chenti».
Il “tata”, daûr di nô, al fâs muse contente compagnade di un “sì” di sodisfazion cul cjâf.
Il miôr “Mandi” che si pues becâ a Cormons e je la simpatiche scletece di Alice. Nus salude cul sô ridi gaiarin tant che il boli di un blanc dal Cuei, nô i augurin fortune par ducj i siei progjets. ■
Michele Calligaris

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +