Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. A Vile Manin in mostre i 50 agns dal Centri furlan arts plastichis

............

A son passâts cincuante agns di cuant che ai 12 di Fevrâr dal 1961, Candido Grassi al fondà, cun altris, il Centri furlan arts plastichis: une associazion di artiscj nassude cun chê di «meti in vore iniziativis culturâls e artistichis», tant che mostris, conferencis, publicazions, par valorizâ e fâ cognossi, dentri e fûr de regjon, lis oparis dai associâts. Par fâ un omaç ai artiscj locâi e par ricognossi il grant impegn di cui che al à guidât, tai agns, il Centri, e je stade inmaneade la mostre “Art contemporanie in Friûl-Vignesie Julie 1961/2011”, che e presente a Vile Manin di Passarian, fin ai 28 di Avost, il miôr de art regjonâl de seconde metât dal Nûfcent.
A son 256 lis oparis di piture, sculture, grafiche e fotografie in mostre – 48 di chestis a son esponudis ae galarie Sagjitarie di Pordenon –, fatis di 178 artiscj, ancje carinzians e slovens, sielzûts di une comission fra passe 2 mil e 600 lavôrs che a àn cjapât part aes 730 mostris inmaneadis dal Centri di vie Martignà a Udin, di bessôl o cun altris ents e grups, di ca e di là des Alps, dal 1961, an di fondazion, in dì di vuê. In sumis, une panoramiche dai miôr artiscj de regjon dai ultins cincuante agns: di Candido Grassi a Dino, Afro e Mirko Basaldella, di Zigaina a Mascherini, di Alviani a Celiberti, di Pizzinato a Predonzani. E ancjemò, Pittino, Ceschia, Nane Zavagno e tancj altris, che, cu la lôr partecipazion, a àn iluminât lis manifestazions promovudis e inmaneadis dal Centri in mieç secul.
Cincuante agns pençs di ativitâts, testemoneâts di 900 socis iscrits, 730 mostris ator pal mont, 2 mil e 700 artiscj in esposizion, plui di mil e 500 oparis te colezion, archivi e biblioteche digjitalizâts e vierts al public sore nuie. Numars impuartants che a disin cemût che i fondadôrs dal Centri (che cumò al è pressedût di Gianfranco Ellero), massime Candido Grassi, Vittorio Marangone e Giordano Merlo, a rivarin a meti in vore il fin dal statût, che al jere chel di promovi e valorizâ la art contemporanie dal Friûl e di creâ un puint artistic tra la nestre e lis regjons confinantis. Lu documente ben la sezion de mostre dedicade ai artiscj carinzians e slovens, che a colaborarin cul Centri sul imprin e po a forin presints dispès tes mostris internazionâls, ven a stâi Intart, Intergraf Alpe Adria e Incuintri centrieuropean. La esposizion e je insiorade ancje di une piçule antologjie che e memoree Anzil tal centenari de nassite.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +