Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – La ultime fadie in «ligrie»

............

A doi agns dal so ultin lavôr «Baruc» Lino Straulino al torne cuntun gnûf cd simpri prodot de Nota di Valter Colle. «L’Alegrie», chest il titul dal disc, al è il tribût di Lino a la musiche tradizionâl furlane, une sô passion di simpri. Lis 12 vilotis rielaboradis dal «Cont di Sudri» a son sunadis in clâf country/blues cuntune operazion in part simile a chê de version di «La biele stele» publicade intal cd «Straulino-Fedele-Vescovo» dal 2008.
Inte sô produzion Straulino al à mostrât plui voltis il so interès pe rileture de musiche tradizionâl, come par esempli cul so cjaval di bataie «Fasìn un cjant a la cjargnele» o cu lis sôs versions di «Ninine mê» (2000) e «Done Mari» (1994).
Cheste volte il riclam al mont dal country american al è une vore plui marcât ancje par vie de presince di une strumentazion plui variade e dal ûs impuartant dal banjo dongje de ghitare acustiche.
Straulino al zuie cun inteligjence, afiet e ironie cu lis vilotis che al à sielzût e al cjate un mût di proponilis diferent dal origjinâl ma che al  permet a cui che al scolte di ricognossilis e di sintîlis sôs.
Cussì in cualchi câs al cambie la tonalitât e la linie melodiche come inte version di «O ce biel cjistiel a Udin» o inte titletrack «L’Alegrie». In cualchi altri al cambie la part ritmiche come par esempi intal câs di «In chê dì da las mês gnoços» che e devente un 2/4 country rispiet al ¾ origjinâl. O pûr si divertìs a modificâ la armonizazion come inte version pardabon divertente di «Al è rot il cjalderuç» o inte delicade «Niçulaile».
Il risultât al è un disc divertent e convincent che al sa cumbinâ l’afiet cu la ironie, la citazion cu la rielaborazion. Di ducj i tocs di chest cd mi permet in particolâr di segnalâus une version a gno parê pardabon biele di «Niçulaile» dulà che la gnove armonizazion in minôr e l’ûs savint e misurât de strumentazion al esalte la biele melodie origjinâl de ninenane e nus puarte intune atmosfere di sium e di magjie.
Il rest o podarês scuvierzilu di bessôi scoltant il gnûf lavôr di Lino Straulino e magari dant un cuc al sô profîl MySpace (www.myspace.com/linostraulino) dulà che e je publicade une piçule cerce dal so ultin disc.
Matieu Fogale

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +