Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Mandait a visâ l’imperadôr

............

«Mandate a dire all’imperatore»: cheste golaine di poesiis di Pierluigi Cappello mi rimande subit a cuant che o jeri frut e in biciclete di Dogne o rivavi jù a Scluse che in chei timps e jere par me une citadine.
Passât sot dal puint de ferovie e dongje des ultimis maseriis des gloriis de Ete di mieç de «Chiusa», a çampe si slungjavin lis casermetis dai soldâts e daspò e rivave la cjase di mê agne Line di Cuestemulin, la farmacie, la cjase dal dazeâr e de mestre Tel e la ostarie dai Catufs li che inte cjamare parsore e consumave il so calvari Luciana, che e sarès muarte zovine, dopo agns di jet, par vie di une malatie che no perdonave.
Sui sdrups di Scluse, dongje de Fele, intai frêts dal Cjanâl a son stadis concepidis chestis rimis di Pierluigi par cuietâ la anime dai tribulâts, rindi poesie ce che al jere stât prose e pandi la realtât cence strafaniçs, cence: «fulgido esempio» «sublime olocausto» «eroiche truppe».
Però, mandait a visâ l’imperadôr che chestis rimis no cjolin nuie al frêt che si veve tes cjasis, ai camarins vueits, a lis disgraciis parturidis de miserie, de emigrazion, de mancjance di istruzion e di lavôr, des distruzions teribilis des vueris.
Cuant che o lei lis poesiis di Pierluigi o sint la sensazion – mandait a visâ l’imperadôr – che te vite dai ultins nuie al cambie. In chês imagjins o cjati un destin li che dut al è fer, un Prometeu che al pues cerçâ alc di amôr, di biel, di pâs, di mistic ma che al reste blocât e incjadenât. Cence scomponi la mitologjie greghe, o disarès che chest poete al à in sè la anime furlane: chel savê che di paron in paron – mandait a visâ l’imperadôr – intal ultin scjalin no vîf redenzie e che tal Salet, a Tamaroz, tai Strez d’Invier ancje il soreli al scjampe.
Mi congratuli cun Pierluigi pal premi Viareggio: un ricognossiment che lu cualifiche lui, ma ancje dut il Friûl. Però mi plâs pensâ che chest om al à alc di plui impuartant: la sô fuarce interiôr che lu à fat superâ deserts cence pistis e gnots di burascje cence stelis. La sô poesie mi cjacare, intant che la sô vite mi jude, mi da fuarce e mi insegne.
Ma cumò o torni viers Scluse, o cjali Racolane, o viôt lis cjasis gnovis, mi domandi: jerial miôr il paîs vîf di cuant che Pierluigi al jere frut e che lui al contemple te poesie, o il paîs di cumò che fat di cjasis gnovis si cjate in agonie?
O sin restâts ancje in zornade di vuê cence ni dignitât ni onôr, intal ultin scjalin li che nuie al cambie.
Al è cussì; mandait a visâ l’imperadôr.
pre Tonin Cjapielâr

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +