Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – LA FABRICHE DAI… LIBRIS. Novella Cantarutti, L’agna Mia di Ristec

............

“Quant che ta la vila a’ vignevin i alpins a fâ i tîrs, l’agna Mia di Ristec a la seràvin ta la cjamara da la banda dal curtîf par ch’a na ju jodès e nai tornàs a bati la matetât. Parcé che l’agna Mia ‘a era mata, ma ‘a veva un mâl cujet: ai bastava da no jodi gent in muntùra e ch’a la lassassin a pontâ scarpeti’ in cjâf il fouc o ch’a n’ai rompessin il fîl dai discors ch’a strassinava via bessola cencia inecuàrgisi di nissun. Dome ogni tant ‘a petava un trim, ‘a tirava i voi e ‘a steva in scolta, po’ ‘a tornava a pontâ”
Al è l’ncipit de conte di Novella Cantarutti, L’ agna Mia di Ristec, (che si cjatile inte racuelte Sfueis di chel âtri jeir’, Udin, SFF, 1996).
Di Novella o vin let une vore cuant che e je mancjade, ai 20 di Setembar de sierade passade. Grande poetesse, preseade une vore di Pasolini (“Le sue brevissime liriche – che si potrebbero paragonare, non so, a tanca giapponesi, a frammenti di lirici greci o a cose del genere – vibrano di una trasparenza linguistica di prim’ordine, con immagini essenzialissime e cariche”), ma vôs indipendente, mai leade verementri a nissune des tindincis de poesie furlane dal daspò vuere.
Ma o ai volût sielzi un toc di prose, la conte memoreade in viertidure, propit par segnalâ un aspiet di Novella che no ducj a cognossin. Cheste conte e je un piçul opare di art, curte, slisse, sclete come a àn di sedi lis contis che a àn chê di cjapâ drenti il letor inte storie che a contin. Dramatiche storie, dulà che la assurditât de vuere e puarte dôs tragjediis a metisi in conflit une cun chê altre. E nancje l’ultin ricet che a àn i puars, valadì la solidarietât jenfri di lôr, nol pues dâ rispueste. La matetât de agna Mia e fâs pensâ a la vicende parele de protagoniste dal grant romanç La Storia, di Elsa Morante, Ida Ramundo, che e piert la reson in face di un dolôr masse grant par che jê e puedi sopuartâlu.
Intai Sfueis di chel âtri jeir a son ancje altris contis de scritore furlane e coments preseôs di Rienzo Pellegrini, Diego Valeri, Carlo Sgorlon. Une maniere di cognossi no une altre Novella, ma, o disarès, la muse prosaiche de poetesse Novella. Par vie che poetesse e je simpri, ancje cuant che scrîf in prose. Prose che e manten dut l’incjant de fevelade di Navarons, cui siei plurai sigmatics, dulà che lis ‘s’ a son sparidis (perauli’, scarpeti’, lastri’) ma lassant une olme inmagante.
Laurin Zuan Nardin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +