E je une racuelte che e presente uns 23 saçs scrits jenfri il 1985 e il mês di Novembar dal 2006 che a si davuelzin intor dai temis che a àn intiessût dute la sô vite: identitât, lenghe e culture, educazion e istruzion, politiche e autonomie .
Pre Beline al pon a nô furlans une cuistion di fonde: la int e à vût une incressite sociâl e economiche ma e riscje di pierdi la sô lenghe e la sô culture. E al pant dute la sô sfiducie tes pussibilitâts di riscat linguistic e culturâl denunziant la «intelighentsie» di presentâ un Friûl losc e schizofrenic. «Cuntun voli, chel ‘materiâl’, che al cjale al 2000, e cun chel altri, chel ‘culturâl’, che al cjale a 2000 agns indaûr.(…) Parcè che nol à savût compagnâ un passaç socio-culturâl cuntun passaç di culture».
Al tone ancje cuintri di chei che a pratindin di difindi la specificitât di cheste tiere e a viodin la culture come une robe di difindi plui che di madressi, che a pensin al Friûl in mût «nostalgjic, vecjo, inmufît, che al cjale indaûr consolantsi tai cimitieris de storie». E cuintri di chei che a finissin par butâ vie lenghe e culture in non de modernitât.
Al dîs a clâr che no si pues pratindi di analizâ une culture autentichementri antropologjiche che e vebi la sô fonde su lis manifestazions concretis e vitâls di un popul lassant di bande la lenghe, cirint di tirâ fûr dome il contignût e stramudantlu intune altre lenghe.
Ancje la sô esperience di mestri e je straordenarie. Al capìs subit la impuartance di tignî la scuele peade al ambient e i contignûts de educazion inlidrisâts tes dibisugnis concretis dai fruts e che i scuelârs a àn bisugne di vê un rapuart strent cul mont dulintôr e che la mobilitât, il mudâ di un continuo des relazions cu lis personis e il studi di robis simpri lontanis tal timp e tal spazi a puartin malsigurece e sfiducie.
E al veve ancje capît che i plui debii, chei che a san di mancul, si zovin de presince di chei che a san di plui e che di lôr si fasin judâ vulintîr. Altri che la idee selerade des «classis puint»!
Se o ripiassin in man tancj dai siei scrits e o rivassin a tornâ a rifleti su tantis des sôs ideis, cussì dispès profetichis, o fasaressin un omaç a lui e il plui grant dai regâi a noaltris.
Silvana Schiavi Fachin / Silvana Spajota dai Sclâfs
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +
Gnovis / A Dael la presentazion dal libri “Fûc su Gurize”
Redazion
Si è tignude a Dael, ai 4 di Setembar, la ultime presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Inte spaziis de Cjasa dal Muini, a an presentâtn: Ferruccio Tassin autôr, Andrea Valcic President Clape Patrie dal Friûl e Diego Navarria, colaboradôr de “La Patrie dal Friûl”. lei di plui +
Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan
Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +
Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico
Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +
L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât
Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +