Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE. [ART-Â] I segrets de vite tun zermuei di tiere di cjamp

............

La art di Guerrino Dirindin e je di simpri un cuarp a cuarp cu la energjie vitâl de nature. Di scuasi dîs agns, al dopre propri la tiere, chê che lu à viodût nassi, tant che element materiâl e simbolic. Sedi tai “spiei” di tiere opache sedi tes oparis segnadis di agârs profonts, di segns curfs che a somein a grispis tetonichis, ma ancje a impronts digjitâls. Il scultôr pordenonês al puarte indevant la ricercje dal se tal confront cun chel “medium”, fat di tiere di cjamp, aghe e cole, che al cjape dentri, te sô viscositât, i segrets de vite. I siei lavôrs a delinein paisaçs interiôrs dulà che nature e culture si incuintrin te stesse forme.
Tes voris plui resintis si zonte un element che al cjacare ancjemò di plui de energjie vitâl de nature: il zermuei. La superficie di tiere si plee, sburtade di alc che al cres, che si sta formant. La menade fate di pantan si vierç par mostrâ ce che e à dentri: gnovis creaturis par un gnûf mont, par un gnûf inizi. Scuasi une necessitât, che e ven indevant ancje cul cjapâ cussience dal drame di un planet che al à bisugne di jutori. Ve alore che al nas chel berli di aiût «par une tiere che o stin sdrumant» li dal interpuart di Pordenon e che il scultôr al à volût dedicâ al poete di Andreis, Federico Tavan, so amì. Li la tiere si vierç e e domande jutori. «Bisugne tornâ a dâi dignitât – al dîs l’artist –. Lis cjasis a son tant che un sierai che al ten fûr il paisaç, la jerbe, la nature, ma, intun mont ipertecnologjic, paisaç e tecnologjie a àn di fevelâsi simpri di plui».
Cirint la autenticitât, Dirindin al torne a sintî la linfe dal mont, al torne a partî de origjine stesse de art. Lis sôs oparis a dan cuarp a formis archetipichis, scomençant de tiere e dal pantan: materiâi di plasmâ, di formâ, di costruî. Cun pôc: «dôs sedons e lis mans». No son barieris tra il scultôr e chel che al sta fasint. Dirindin nol à pôre di sporcjâsi lis mans cu la materie, cul pantan dal jessi, scjampant banalitât e omologazion. Intun moment li che simpri plui l’art e vîf intune dimension concetuâl, virtuâl, no materiche, l’artist pordenonês al va cuintricorint. Daspò vê doprât len, piere, fier, bronç, al à cjatât te tiere la materie che i da lis pussibilitâts estetichis che al cirive. Lui che cu la tiere al zuiave fin di piçul tai fossâi e che, ancje vuê, devant dai cjamps arâts al reste «incantesemât». «Tai agârs, tes cumieriis des mês oparis, la lûs e jentre e la tiere si ilumine. Cuant che la aghe e svapore, la tiere si spache e a nassin lis crepaduris». Scuasi une caligrafie naturâl, zuiade su piçulis variazions di colôr studiadis dal artist tant che un moderni alchimist che al dose i «ingredients» cun sapience.
Erika Adami
_____________________________
CE FÂ
Lis Galariis dal progjet di Udin a proponin une riflession sui mûts di comunicâ e di vivi la architeture di vuê cuntune mostre dedicade a trê edificis di rilêf internazionâl: la sede museâl dal Guggenheim di Bilbao di Frank Gehry, la cjase fate di Rem Koolhaas a Bordeaux e la glesie Dives in Misericordie di Richard Meier a Rome. Living architectures: trê leturis di architeture contemporanie si pues visitâ a palaç Morpurgo fin ai 10 di Zenâr dal 2009 (dal martars al vinars des 3 daspomisdì aes 6 sore sere – la matine dome su prenotazion – e la sabide e la domenie des 10 di matine aes 7 sot sere). Informazions al numar 0432/414742.
Un biel puest par dismenteâ al è il titul dal progjet fat di trê mostris indipendentis, par cure di Branka Bencic, Paolo Toffolutti e Matteo Chini, che a interpretin, di prospetivis diferentis, aspiets de contemporaneitât cjalâts a traviers dal concet di utopie. A son viertis fin ai 7 di Dicembar (la sabide e la domenie des 4 daspomisdì aes 8 di sere) tal Spazi public art contemporanie di vile di Toppo Florio a Buri. La jentrade e je libare. Informazions al numar 347.2713500.
Erika Adami

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +