Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il primât di civiltât de Scozie e la poie de Gjermanie al Minority SafePack

Marco Stolfo

Une iniziative politiche di civiltât che e devente ancje une sorte di messaç promozionâl a nivel internazionâl pe Scozie, pal so autoguvier di cumò e pes sôs prospetivis e rivendicazions di indipendence. Ai 24 di Novembar stâts il Parlament scozês al à fat bon ae unanimitât il “Period Products (Free Provision) Scotland Act”, la leç che e previôt par dutis lis feminis la disponibilitât sore nuie dai assorbents intims. L’intindiment al è chel di fâi cuintri a chê che e ven clamade “period poverty” (la puaretât dal cicli mestruâl), ven a dî il fat che in tantis di lôr a àn di fâ di mancul di comprâ i assorbents par vie dal redit bas. L’invistiment al è di sù par jù dîs milions di euros ad an, distribuîts tra ents locâi, scuelis, universitâts, associazions di volontariât e sportivis, circui culturâi e centris pai zovins par che a vegnin dâts fûr chei prodots a cui che ju domande.
◆ La Scozie e je il prin puest in dut il mont là che e ven inviade une politiche di cheste fate. Lu à marcât cun sodisfazion la premier scozese, Nicola Sturgeon, che su Twitter e à palesât la sô braùre propit parcè che e je «une politiche impuartante pes feminis e pes fantatis».
◆ Za doi agns indaûr, i scozês a vevin fat un prin pas (e a vevin jonzût un prin primât) in chest cjamp, cu la distribuzion sore nuie dai assorbents tes scuelis e tes universitâts, par fâi cuintri a chê che e vignive calcolade une vere emergjence, stant che sù par jù  il 10% des studentis no levin a scuele intai dîs dal cicli mestruâl propit par vie che no vevin la pussibilitât di comprâ i assorbents.
◆ Si stime che chel stes probleme al esisti un pôc dapardut, salacor ancje cun percentuâls plui altis: une cuistion in chel istès economiche e culturâl, stant che chel des mestruazions in tantis fameis al è ancjemò un argoment tabù. Ator pe Europe i assorbents intims si pain e in cualchi puest ancje avonde cjârs: par esempli intal Stât talian, là che par chescj prodots la alicuote de impueste di valôr zontât e je dal 22%, compagn che pes machinis e pes televisions, intant che in Gjermanie e je dal 7%, tal Stât francês e je dal 5,5% e inte Republiche di Irlande no esist par nuie.
◆ Un altri parlament che in Europe, intes setemanis passadis, al à fat buine ae unanimitât une iniziative impuartante, al è il Bundestag todesc. Ai 27 di Novembar stâts ducj i rapresentants dai citadins de Gjermanie a son stâts in cunvigne pe aprovazion di une risoluzion che e sburte la Comission Europeane (CE), il Parlament European (PE) e il Consei de Union Europeane (UE) a cjapâ sù e a puartâ indenant il Minority SafePack, il “pacut” di normis di tutele des minorancis promovût de FUEN, la Union Federâl des Nazionalitâts de Europe, e presentât midiant de Iniziative dai Citadins Europeans (ICE) di passe un milion di lôr par che al deventi il contignût di un at juridic specific.
◆ E je la prime volte che il parlament di un stât membri de UE al fâs bon un document di cheste fate. Al è stât sometût ae atenzion di dute la Aule di Berlin de bande dai doi grups plui numerôs, chei de Cdu/Csu e dal Spd, e al à cjatât la poie di ducj chei altris: Verts, Çampe (la Linke) e Liberâi. Il president de FUEN, l’eurodeputât dal Ppe Loránt Vincze, ongjarês di Romanie, al à palesât la sô sodisfazion pe risoluzion dal Bundestag, che e à par sigûr un valôr simbolic e politic. Cumò la bale e torne tal cjamp di Strasburc e di Bruxelles: dopo de audizion fate ai 15 di Otubar stâts, il PE al varès di fâ buine in curt une sô risoluzion a pro dal Minority SafePack. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +