Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I 103 agns di Eva Palmano

Marta Vezzi

Eva Palmano e je nassude a Maranzanis, frazion di Comelians, ai 13 di Març dal 1917. Chest an e à finît 103 agns e e dîs “O ‘nd ai passadis cuatri… displasês e di dut. Ma la vite e je cussì: impegnative e fate di tancj sacrificis. O soi nassude intune famee di biade int. O vevi une sûr e 6 fradis, e cumò o soi jo la uniche inmò vive.”
◆ Eva e conte che la sô infanzie e je stade dificile parcè che “E jere tante miserie. Di frute o zuiavi cui claps: no vevin la robe di cumò. Dopo o soi lade a imparâ il mistîr, a fâ “la magliaia”, aì tal paîs. Mi soi metude a fâ maiis a machine, e la situazion in cjase e je lade in miôr: o lavoravi benon e mi soi fate cognossi. La lane le compravi a Comelians e lis maiis lis fasevi a Maranzanis.”
◆ Un tic indevant cu la etât, Eva si è maridade e e je lade a vivi a Dartigne: “O ai cognossût il gno om, Marino De Monte, parcè che al vendeve articui di corean, al faseve il rapresentant e al zirave dut il Friûl. Al vignive ancje in Cjargne. Lui al jere di Dartigne. Mi soi sposade tal gno paîs, e dopo o soi vignude achì e achì o soi restade. O vin fate une biele gnoce: o vevi tancj invidâts, e musiciscj dal paîs a àn sunât par dut il timp. E je stade propit une biele fieste. O vevi parecjade la dote: ricamât e cusît bleons e robe che e covente ogni dì. Cuant che il gno om al è muart, mi soi fermade achì.”
◆ A 60 agns Eva e à fate la patente, passantle al prin colp, e e à menade la machine fintremai a 90 agns. E cuant che si domandi a Eva cemût che e passe vuê il so timp, e dîs “Cumò no lavori tant: lis gjambis no mi tegnin sù. O ai la badante, e cussì le cjati pronte.” Ma ancje se e à la badante, Eva no piert un colp e e rispuint fintremai al telefon di cjase!
◆ Sui agns passâts, e su ducj i mudaments che e à podût viodi, Eva e pense che “al è cambiât un grum il mont, in confront di une volte. Al jere miôr une volte. E je cambiade la vite. Une volte, la sere, dopo vê lavorât dut il dì, si cjatavin in file: o cjantavin, o balavin e si divertivin. E jere miserie, ma o jerin contents, e no jerin dutis lis modernitâts di cumò. Vuê la int no je mai contente. O vin dut e no vin nuie. Jo no stoi ben.”
◆ Il segret par mantignîsi tant ben a 103 agns? Eva e rispuint “O soi stufe. O soi strache e no stoi tant ben. O stenti a stâ in pîts. Il Signôr no mi viôt tant e mi à lassât deventâ vecje cussì…”. E dopo e pense un moment e e dîs “ma al tocje simpri sperâ e mai lassâsi lâ!”
◆ O zontarès che e je une fortune rivâ a 103 agns cu la luciditât di Eva. Mi plâs pensâ che forsit un pôc di merit lu an lis lidrîs cjargnelis… ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +