Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Elezions tal Ream di Spagne e tal Stâts francês, bogns risultâts di autonomiscj e indipendentiscj

Marco Stolfo

Vie pes elezions plui resintis, che a son stadis tal Ream di Spagne e tal Stât francês, i eletôrs a àn mostrât di preseâ chês listis e chei candidâts che a àn mostrât plui atenzion e plui sensibilitât viers des cuistions che a tocjin identitâts, dirits, autoguvier e teritori.
◆ Chest element al è saltât fûr a fuart in ocasion dal vôt “autonomic” dai 12 di Lui stâts inte Comunitât autonome basche (CAB) e in Galizie, cu la afermazion des fuarcis politichis nazionalitariis, autonomistis o indipendentistis. In chel che al è il cûr dal Paîs Basc – che di chel a fasin part, plui in gjenerâl, ancje la Comunitât forâl de Navarre e i teritoris dal Iparralde, che impen a son sot de France – di une bande al à confermât la sô egjemonie il Partît nazionalist basc (EAJ/PNV) e di chê altre e je stade une incressite di vôts e di seçs di Euskal Herria Bildu (EH Bildu). La coalizion nazionalitarie di çampe alternative e indipendentiste, di fat, e passe di 18 a 22 seçs cun plui dal 27% dai consens (intal 2016 e veve il 21,04%) e cuntune incressite di vôts in tiermins assolûts (+ 25 mil), intant che la storiche formazion autonomiste e centriste e passe di 28 a 31 seçs, concuistant cuasi il 39% dai consens (intal 2016 e je rivade a cuote 37,2%), ancje se cun sù par jù 50 mil vôts in mancul rispiet aes elezions “autonomichis” di cuatri agns indaûr.
◆ In dut a son 53 i deputâts nazionalitaris, ma EH Bildu al restarà ae oposizion e il guvier autonomic al tornarà a jessi fat cu la poie di EAJ/PNV e dai socialiscj (PSE-EE, afiliazion “regjonâl” dal PSOE), che si confermin la tierce fuarce de CAB, stant che a passin il 13% e a zontin un seç ai 9 concuistâts cuatri agns indaûr, intant che lis diestris “spagnolistis” a pierdin vôts e rapresentance. Chest al vâl pe liste unitarie di Partît popolâr (PP) e Ciudadanos (C’s) (che e sbrisse dal 12,5% al 6,8% e di 9 a 5 deputâts) e ancje pai neofranchiscj di Vox, che a vuadagnin vôts rispiet al 2016, ma a ‘nt pierdin a pet des politichis dal 2019: cundut achel, daûr de division dai seçs jenfri lis trê provinciis (Bizkaia, Gipuzkoa e Araba), cul 2% a rivin fintremai a vê un deputât.
◆ Ridimensionament fuart ancje pe coalizion progressiste tra Podemos e Izquierda Unida (Elkarrekin Podemos), che e passe dal 15% ae 8% e di 11 a 6 seçs, paiant lis sôs contradizions di fuarce di guvier a Madrid. I va ancjemò piês al so corispondent galizian (Galicia en Común), che nol rive nancje al 4% e che al reste fûr de assemblee regjonâl. La plui part dai siei vôts a passin al Bloc nazionalist galizian (BNG), fuarce progressiste e indipendentiste, che e cjape il 24% dai consens e 19 seçs (intal 2016 al jere al 8% e a ‘nt veve 6).
◆ La afermazion dal BNG e je ancjemò plui eclatante di chê di EH Bildu. Lis dôs fuarcis a àn in comun il posizionament politic, la atenzion pes cuistions identitariis e pai dirits sociâi e il fat di vê vût tant che candidadis di ponte dôs feminis plenis di snait: la galiziane Ana Pontón e la basche Maddalen Iriarte.
◆ Ancje in Galizie i socialiscj a àn rivât a tignî bot, tant che tierce fuarce, cun di plui al à tornât a vinci il PP, che si conferme ancjemò partît di maiorance assolude, cul 48% dai consens e cun 41 seçs sui 75, lassant a bocje sute Vox e C’s. In cualchi maniere al è ancje chel un dât “identitari”, cundut che al rapresente une identitât galiziane “minorizade” e “dipendentiste” daûr di chel scheme che in Friûl si palese te idee di “piçule patrie”.
◆ Segnâi interessants a rivin ancje dal secont turni des elezions municipâls intal Stât francês, che al è stât ai 28 di Jugn, cu la afermazion significative di coalizions progressistis, marcadis de presince di listis e di candidâts verts e là che a àn vût une presince significative – parie cui risultâts – ancje espressions politichis teritoriâls e nazionalitariis, autonomistis e indipendentistis.
◆ Al è sucedût in particolâr intal Paîs Basc dal Nord, là che la coalizion EH Bai e veve vût bogns risultâts ancje tal prin turni in Març, cu la concuiste, tra lis altris, des aministrazions di Uztaritze, Ziburu, Urruña e Itsasu, e inte Corsiche, che e je guviernade a nivel regjonâl di une coalizion tra autonomiscj e indipendentiscj, là che in continuitât cul prin turni – marcât par esempli de  afermazion di Jean-Charles Giabiconi intal municipi di Biguglia, ae vuide di une coalizion civiche e progressiste – a son stadis la conferme dal sindic Pierre Savelli a Bastia e la afermazion dai candidâts autonomiscj Jean-Christophe Angelini e Angéle Bastiani, un a Porti Vechju e chê altre a Lisula. Cun di plui, a àn partecipât ae afermazion di coalizions teritoriâls progressistis, tra prin e secont turni, i autonomiscj bretons de UDB, chei ocitans di Paìs Nóstre e chei alsazians di Unser Land, che  a àn sostignût ancje la elezion de gnove sindiche di Strasburc, Jeanne Barseghian. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +