Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Io sono FVG”, provocazion antifurlane

Dree Valcic

✽✽ Il prin impuls al sarès chel di ignorâ la cuistion, di tante che e je la balordisie de propueste, ma stant che dopo i bêçs a son i nestris e la figure di stupits le fasìn nô furlans, al è just meti ae berline, almancul mediatiche, cui che al à pensât e progjetât chel logo ignobil che al varès di rapresentâ la produzion agroalimentâr regjonâl. O fevelìn di “Io sono Fvg”, la marche destinade a promovi lis nestris ecelencis in cjamp enogastronomic, cuntun voli particolâr al riclam turistic. Ve mo, imagjinaitsi un consumadôr devant de scansie di une buteghe o un vacancîr  impegnât tal programâ un periodi di feriis in Italie. Devant de propueste golose “Io sono Fvg” al colarà in zenoglon estasiât de imagjin sugjeride di chel messaç. Se dopo al ves ancjemò dubis su la sielte, i pense un sgherlif incomprensibil, ma che daûr dai autôrs al varès di rapresentâ la acuile de steme regjonâl, a fâ colâ lis ultimis inciertecis.
✽✽ Secont ducj i publicitaris, cuntun brand dal gjenar no si va di nissune bande, ma jo no soi un tecnic e chi mi fermi, cu la convinzion che e je une “ciofeca”, une cragne, e ancje saltade fûr mâl.
✽✽ E chel al sarès ancjemò il mancul:  cheste regjon nus à usâts di simpri a campagnis promozionâls sbaliadis, fasint l’erôr – a ogni cambi di zonte e di assessôrs – di butâ vie ce che al è stât fat dai predecessôrs, cul risultât che il client no si fidelize al prodot.
✽✽ Ce biei i timps di “Un vigneto chiamato Friuli”: i siei manifescj, ben insuazâts, ju podês ancjemò cjatâ picjâts in tantis tratoriis e ristorants ator pe penisule.
E chi o vignìn ai prins responsabii, ven a stâi a cui che ae fin al à dât la vie libare a cheste operazion grame e si ‘nd è ancje svantât. Sì, parcè che e je la politiche che e paie, che e decît la iniziative.
✽✽ Duncje o podìn dî che il president Fedriga al à la plene responsabilitât di ce che al è daûr a sucedi.
✽✽ La robe no mi maravee par une serie di motîfs che cumò o provi a listâ.
✽✽ Intal logo al è il tricolôr, invezit l’element regjonâl plui rapresentatîf dal pont di viste istituzionâl, o ben la acuile, al ven dispierdût intun dissen che al ricuarde – cjale ce câs – la plante di Vignesie cu lis sôs isulis e canâi, ma soredut no si enfatize, no si rimarche la peraule Friûl o furlan, ven a stâi di un teritori che come che si sa al furnìs i prodots che si volaressin publicizâ.
✽✽ Dut al finìs intun anonim “Io sono Fvg” tant cjâr a cui che, come Fedriga e la Leghe salviniane, al inaghe la nestre specialitât intal mare magnum italic, cun preferencis pal Alt Adriatic dal assessôr Bini e di Agrusti.
✽✽ No stait a dî che o sin i solits furlaniscj: cu la pocjece di cheste zonte e paie  ancje Triest, ma a Barcola a àn confondût il logo. A pensavin che al fos scrit: “Je suis Catherine Denevue”. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +