Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Scuvierzìn daurman la nestre vacine

Dree Valcic

✽✽ O jeri piçul che za o tignivi pai indians: pluitost de stele di bande dal serif e dal cjapiel di cow boy o vevi miôr l’arc, il tomahawk invezit de colt. Cualchidun al dîs che cheste sielte e sedi dentri fintremai intal Dna des personis, cuasi a contrassegnâ un metisi de part dai batûts, dai ultins, fin de infanzie. In maniere plui modeste, o crôt che e sedi leade ae grande influence esercitade su di me di une des primis seriis televisivis de TV dai fruts sul finî dai agns ’50. Si clamave “Penna di Falco, capo Cheyenne” e finalmentri no presentave i natîfs tant che i salvadis ignorants che si viodevin intai cines western.
✽✽ Al sarà duncje par vie di cheste mê deformazion storiche afetive che intal periodi di cumò, dulà che a son tancj riclams e rievocazions des epidemiis passadis, mi à maraveât no vênt notade nissune sul ûs che propit dai virus, des malatiis infetivis, al è stât fat par disterminâ il “popul ros”. E vâl la pene duncje ricuardâ cemût che lis tribûs no son stadis batudis di esercits e di colons, de cjace al bisont intensive di bande dai blancs, ma soredut di vuarvuele e varuscli, difondûts a palotis intes primis risiervis.
No si trate di saborâ un sens di colpe che al caraterize un tierçmondisim aromai datât, ma di ricognossi che il gjenar uman nol à vût scrupui intal doprâ l’infet tant che arme letâl par rivâ ai siei fins di concuiste e di domini.
✽✽ E cheste pandemie puedie risultâ e pandisi cussì ancje pal Friûl?
Dal pont di viste sanitari, mi somee che i “anticuarps” a vedin funzionât, che la rispueste complessive e sedi stade buine. E à confermât la ecelence dal compart intal so insiemi e dai siei atôrs principâi: ospedâi e centris di ricercje.
✽✽ Duncje, cumò l’interogatîf su la tignude si môf bande il doman plui prossim, dulà che il pericul “estinzion” nol è par nuie retoric. Pensait che fintremai la emigrazion, chê che intai secui e je stade la “valvule di sbroc” in moments di grande depression economiche, vuê e podarès jessi impraticabile par vie de sieradure di chei altris paîs.
✽✽ Dispès o vin volût identificâsi intal mont dai indians, o vin fat riferiment al tiermin nazion – intindût tant che insiemi des tribûs che a formavin la lôr organizazion statuâl – e o vin doprât la espression “risierve indiane” par segnâ la cundizion là che un stât centralist al voleve ridusi il Friûl.
✽✽ Cumò vuardiìn che i “aiûts umanitaris” che a saran concedûts no si trasformin in ancjetantis cuviertis infetadis. Forsit o varessin di inventâsi la vacine di bessôi.  ❚

Dree Valcic

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +

L’EDITORIÂL / Un Friûl disarmât

Walter Tomada
Lant ator pe Italie dispès al capite, cuant che si dîs di jessi furlans, di cjatâ int che nus dîs “Ah, mi visi dal Friûl! O ai fat il militâr a Udin!”. Prin dal taramot, un abitant su dîs chenti al jere un soldât e cheste ereditât di “tiere di primulis e casermis” se puartìn […] lei di plui +