Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Nol è il Nadâl pardut avuâl

............

Ca di cualchi dì tancj di nô a scomençaran a strucjâsi intai centris austriacs par gjoldi dal aiar nadalin che si sint lenti sù, spassizant jenfri i marcjaduts di Nadâl. Dut câs chescj a son nome la ponte di un iceberg, un reclam pai dordei, par tirâju dongje e splumâju.

O savìn che la Austrie e à une tradizion catoliche cetant inlidrisade jenfri la int, e alore dute la dade nadaline, scomençant de prime domenie

dal Avent, e involuce ogni sît intune velete di atmosferis magjichis e maturlis.

Par chest cumò o volìn fevelâ des tradizions plui cognossudis dai nestris convicins, che cetantis lis vin impuartadis, aben che lis vin fatis deventâ nestris in mût falât.

Prin di dut o fevelìn de corone di Avent, fate cun ramaçs di peç o di dane e cuatri cjandelis: la corone verde no je nome simbul di vite e di sperance, ma la sô forme taronde (il cercli infinît, simbul di eternitât) e pant il trionf de vite su la muart, intant che lis cjandelis a son segnacul de lûs che Crist al puarte intal mont. Ogni domenie – scomençant de prime di Avent – e ven impiade une cjandele, fintremai che inte ultime domenie prime di Nadâl dutis cuatri a saran impiadis, prin anunzi dal Nadâl che al sta rivant.

Intant dal Avent lis feminis a son usadis a preparâ i biscots di Nadâl, che a son di biel augûr e che par chest a vegnin regalâts ai cognossints.

La colme des fiestis dal Invier e je par sigûr la vilie di Nadâl, che dutis lis buteghis e i uficis a sierin cence fal a misdì, par che dute la famee e podedi stâ daûr insiemi ai preparatîfs: l’arbul, cun di fat,

al ven parecjât propite ai 24 di Dicembar (no prime!) e al ven metût al puest di onôr intal mieç dal tinel (no di fûr, intal frêt). Chest moment di cunvigne familiâr al è cussì sacri che e esist la superstizion che, se un forest al tuche ae puarte, chê famee e varà un corot jentri l’an cu ven.

Une altre usance che nô no cognossìn e je chê dai Barbarazweige: inte dì di Sante Barbare (ai 4 di Dicembar) si metin adun uns cuatri ramaçs di cjariesâr e si metin inte aghe. Se a Nadâl a sflorissin (al sucêt cuasi simpri!) a saran di bon avôt par dut il gnûf an.

Intant che lis usancis nadalinis nus pandin putropis diferencis cui nestris convicins, chês de rivade dal an gnûf a àn cetante filusumie parele cun nô. Prin di dut ai nestris convicins ur plasin une vore i sclopetons! La gnot dal ultin dal an si puedin rimirâ dapardut lis luminariis dai fûcs plui stramps e nissun al sparagne (la matine dal prin dal an o ai viodût a tirâ sù i risultums dai sclopetons e jemplâ doi camions nome intal curtîl di un agriturisim austriac). Ma chest al sucêt a miezegnot. Par imbroiâ lis oris di prin si costumave di profetâ l’avignî midiant de tecniche dal Bleigießen, che al consisteve intal fondi il plomp e butâlu subit inte aghe frede par vualmâ lis figuris che si formavin intant che al caglave. Dal an passât cheste tecniche è je improibide des gnovis diretivis sui prodots chimics.

Par dâ il bon an e ven regalade un plantute di fuee di cuatri – che si spandarà par dut il zardin! -, un

spachenapis, segnacui di puartefortune, o un purcitut di marzapan, che aromai ju cjatìn in dutis lis fatis ae fin di Dicembar intai supermarcjâts austriacs, simbul di fertilitât e di benstâ.

Une ultime tradizion – ancje cheste di ispirazion catoliche – e je chê dal Sternsingen, che o cjatìn formis someantis inmò vivis in cualchi paisut de Cjargne. Un piçul trop di frutins vistûts di Trê Rês e cuntune stele a van di cjase in cjase intai prins dîs dal an, cjantant o disint sù poesiis o preieris cun chê di tirâ sù alc cun fin di beneficence. La cjase che ju ricêf e ven daspò “benedide”: sul plan disore de puarte al ven scrit, cuntun zes benedît, C + M + B cul an a pene scomençât: si che duncje chest an cu ven o viodarìn 20+C+M+B+20.

Cussì, bramant par ducj i letôrs lis buinis fiestis cun tancj purcituts, ve ca sclarît il misteri di chês stranis siglis che si viodin su dutis lis cjasis di là dal confin. ❚

Barbara Cinausero

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +