Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

AUSTRIE. Bicicletis e cicliscj tra patentins e regulis gnovis

............
Bicicletis e cicliscj
Bicicletis e cicliscj

La Austrie, che e je une vore atente al ambient, e à pensât di meti adun un gnûf regolament che al rivuarde i cicliscj e al è jentrât in vore cul Prin di Avrîl. Dut câs, i nestris cicliscj che a van là sù no àn di vê pôre, par vie che al è dut a lôr pro. La Austrie e à pensât di scugnî fâ un gnûf regolament ancje par vie che l’an passât lis venditis di bicicletis a son aumentadis di un 10% e cumò il numar al è, ce pôc ce tant, tor i sîs milions e mieç, tant a dî che un su trê al dopre la biciclete plui di une volte par setemane, seial intal timp libar seial par lâ a vore.

Di cumò indevant cuant che une corsie ciclabile – chê che e je separade de cjarezade nome di une strisse – e finìs, i cicliscj a puedin inserîsi intal trafic cul sisteme a cerniere, stant che fin in dì di vuê a scugnivin spietâ. Se invezit si trate di une piste, ven a stâi di une corsie disseparade de strade di une jeche o alc dal gjenar, i cicliscj a scuegnin dâ la precedence. Bielzà prime, intal prin câs, il ciclist al veve la precedence se la automobil al veve di zirâ a drete. Dut câs lis bicicletis no puedin traviersâ lis stradis su lis strissis pai pedons: il ciclist al scugne dismontâ e sburtâ la biciclete. Cun di plui, là che a esistin corsiis o pistis ciclabilis, i cicliscj no puedin cori su la cjarezade des machinis. Lis gnovis regulis a valin ancje pes bicicletis eletrichis – lis e-bike – che aromai a son un cuint dai ciclis vendûts.

Salacor no ducj a san che in Austrie i zovins minôrs, par podê cori su lis stradis publichis, a àn di vê un patentin di pueste. La novitât, in chest câs, e je che chest patentin si pues vêlu scomençant dai nûf agns e nome se il frutin al frecuente la cuarte elementâr. Prime de gnove norme i canais a podevin torzeonâ scomençant dai dîs agns, se a vevin il patentin, o ben dai dodis agns in sù se no lu vevin. Si sbasse ancje a vot agns la etât par zirâ cul monopatin cence la compagnadorie di un grant e cun di plui si podarà zirâ, se chest machinari nol è eletric, ancje sui marcjepîts, prudelant dut câs la sigurece dai pedons.

Si trate di aspiets positîfs, che o podaressin trai cualchi imboconade, ma al è ancje alc che nus lasse cualchi dubi. Stant che aromai pardut lis machinis le fasin di parons, al è just prudelâ chei che a doprin la biciclete. Magari cussì no, a son masse automobiliscj che no cognossin lis gnovis disposizions. A chest pont nol è clâr se lis gnovis normis a laran pardabon a pro dai cicliscj o se impen no aumentaran i pericui, massime intal câs che un automobil al ziri a drete, ancje stant che lis velocitâts dai doi mieçs a son diferentis. In sumis, plui di un al à pandût dubis su chest.

Stant che si smire di dopleâ il trafic dai ciclis in dam dai automobii dentri dal 2025, si pense a regulis diferentis par altris câs, come chel di dâ dirit di zirâ a drete ai cicliscj ancje cul semafar ros. Cun di plui si varès di stabilî une distance di un metri e mieç pai autos e pai camions che a sorpassin un ciclist; cence mancul aumentâ ancje lis pistis ciclabilis separadis, là che si pues.

La discussion politiche e sociâl no je dal sigûr semplice, ni cun di mancul dongje de conclusion, intun mont simpri mancul disponibil a dismeti lis comoditâts e la velocitât a pro di ambient e salût. ❚

Barbara Cinausero

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +