Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ZÂL PAR FURLAN. 3. Delit in vie del Lavoro

............

Une femine ae CAMIN e jere tant che une neveade in Avost e Marie, cu la piçule sot il braç, no veve fate diference. Cognossint l’ambient, o podevi imagjinâ lis solitis batudis di biâts vedrans. Viodintle cu la frute, di sigûr cualchidun al varà dite, fasint ridi ducj: «Pieri a ‘nd à jemplade une altre». Chest parcè che su Pieri si savevin dôs robis di sigûr: che al jere un di chei di “Nuova Eucarestia” e che la sô femine e veve plui cuars di chei che a son intun caiâr. Potence de fede tal perdon di Diu.

Ancje la segretarie e veve cjalât Marie riduçant, ma si jere cidinade a colp cuant che al jere rivât il fi dal paron. Pieri le veve fate jentrâ tal so ufici, cul massim rispiet, mostrant di scoltâle cun dute la comprension dal marimont. Ma la fieste in mascare, no jere durade. Jê e voleve savê il parcè e il par co. Cui ise cheste cravuate? Dulà sono lâts? Cemût aial fat lui, Pieri, a savê dut? Il fi dal paron, inclaudât te sô poltronute cu lis ruedis, cence rispuestis a chês domandis, al veve tacât a sustâsi, ma jê e veve passât cuatri confins, par vignî in Friûl, e no veve sigûr pôre di chel alì. Se lui al alçave la vôs, je le alçave di plui. Cuant che jê e veve dit che e sarès lade dai carabinîrs, il fi dal paron al jere saltât su la cjadree, cuntun scat di pôre, o di rabie. Al veve batude la man su la scrivanie e i veve rinfaçât i bêçs che i veve dâts, berlant di dut. Ben planc si jere calmât, i veve dit che i carabinîrs a varessin metût il nâs dapardut, al sarès saltât fûr che Kosim al lavorave dopo cene, dopo di un turni di dîs oris vie pal dì, e tra l’altri a neri. Disint cussì si jere fat amichevul, cuasi compliç. Al veve tirât fûr che al stave juste juste par clamâle parcè che a jerin saltâts fûr ancjemò un miâr di euros, straordenaris che al veve fat in neri, e che se e fos lade dai carabinîrs, nol podeve dâjai, che anzit e varès vût di tornâi chei che i veve bielzà dâts.

Marie, prin di vê Mirela, e lavorave intune cooperative di chês par mût di dî. Une di chês che a fasin lis puliziis tes fabricutis che a dan a esternis chel gjenar di lavôrs. Un lavorat sporc e mal paiât, ma lavôr. Che i deve bêçs siei. Chel lavôr jal veve tirât fûr propit Pieri, midiant di un so amì di “Nuova Eucarestia”, che al jere dirigjent de cooperative. Cuant che al veve savût che e spietave la frute, chel stes dirigjent, al jere stât contenton. I veve fat un biel discors su la sacralitât dal part tant che benedizion di Diu. Jê aromai lu cognosseve, chel dirigjent e la int come lui e Pieri, duncje no si jere maraveade che no i vessin rinovât il contrat scjadût il mês daspò. Dopo dal part, cence nissun dongje a judâle, si jere lassade convinci di Kosim a stâ a cjase, che come bêçs a bastavin i siei. Chei di lui. Intun cont intestât a ducj i doi, ma cun dentri i bêçs di lui.

Marie e veve passât cuatri confins, par vignî in Friûl, e corot nûf vuardiis pe strade.

E veve cjapât i bêçs di Pieri e e jere lade vie cu la muse dure, cence saludâ. Dome daspò, pe strade, intun toc che al coreve tal mieç des braidis, si jere fermade a vaî cu la frute sentade daûr te machine che le cjalave cence capî.

A jerin passadis setemanis, e di lui no si jere savût nuie. A jerin rivâts estrats conts e boletis e lui nol veve cjolt un franc de bancje e nol veve fate une sole clamade dal so telefonin. Nuie di nuie. La famee in Romanie no saveve ce dî e jê e jere bessole. Si jere ricuardade che Kosim al veve un amì, une volte. Un amì furlan. Un studiât. Un che al saveve tantis robis. E chel amì si clamave ‘Sef. E o jeri jo.

«Non puoi vedere tu?», mi veve dite.

(3, al va indevant)

Igor Londero

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +