Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

INTERVISTE. Patrizia Pavatti. La scuele furlane tal 2030? «Pardabon plurilengâl»

............

«L’ideâl al sarès dâ une regjie aes scuelis
par judâlis a sigurâ chê che e je
une oportunitât cognitive no di pôc»

Patrizia Pavatti
Patrizia Pavatti

«Al è tant ce fâ, nol è timp di pierdi». Nomenade ai 15 di Zenâr, Patrizia Pavatti e à tacât daurman a lavorâ intun clime une vore positîf, cuasi di aprovazion gjenerâl. Femine di scuele, preparade e cuntun stîl felpât, ma decîs, la sô nomine e à vût cussì bon acet parcè che e je considerade la persone juste intal puest just: ma cussì tant gradiment, no ise ancje une responsabilitât in plui? «Sigûr – nus rispuint – al è un grant plasê vê ogni dì un grum di auguris e di manifestazions di sodisfazion di bande di tancj che o ai cognossût intai agns che o ai dedicât al lavôr inte scuele. Al è ancje di dî dut câs che la stime de int e cree une vore di aspetative: ducj si spietin che la situazion e ledi in miôr, e la responsabilitât e je tante. Jo o cognòs lis mês cualitâts e ancje i miei limits, e par chest o varai bisugne dal jutori di ducj. Il lavôr di scuadre al premie simpri».

__

Diretore, in ce stât isal vuê l’Ufici scolastic regjonâl?

«O sin in soference fuarte, prin di dut intal numar. Tai ultins agns la plante organiche, che e varès di vê 135 dipendents, e je cuvierte dome di 66 unitâts: mancul de metât. Al è clâr che jo o stoi cirint di vê plui personâl par podê tornâ a meti in vore ad implen une machine che fin cumò e à funzionât dome in gracie dal grant valôr dai siei dipendents. Ma ancje vint grandis ideis, cemût si fasial a metilis in vore cuant che il personâl al à di fâ i salts mortâi? Se o rivassin a vê plui dipendents, almancul recuperant ce che o vin pierdût cui pensionaments e il bloc dal turnover, alore si podarès resonâ cun plui trancuilitât su ce che i covente ae scuele furlane».

__

E ce ur covential ai nestris scuelârs? In ce cundizions sino?

«La nestre scuele e je di grande cualitât. Lu confermin ducj i scrutinis talians, des provis Invalsi ai test Ocse Pisa. In medie, e je une scuele di avanvuardie. Dut câs, a son scuelis dulà che al è un risultât pardabon ecelent par vie di un contest che al jude: un teritori che al ten ae istruzion dai fruts, ents publics che a judin, un cuarp docent stabil e coinvolt che al lavore intune direzion univoche. In altris câs nol è cussì: al è di fâ un sfuarç dopli, ven a stâi ridusi i câs dulà che lis scuelis a viazin a velocitât diferenziade, e potenziâ la ufierte formative dai nestris istitûts peantle simpri di plui aes dibisugnis e aes vocazions dal teritori di riferiment».

__

Ciacarant di teritori, o fevelìn di lenghis…

«Clâr. Se o fevelìn di coerence cu la identitât di une tiere, al è incredibil che il patrimoni plurilengâl nol sedi doprât par fâ dal Friûl-Vignesie Julie une regjon speciâl pe competence linguistiche dai siei zovins».

Al sarà di crodii, stant che la Pavatti e je stade referente pal plurilinguisim dal Ufici scolastic regjonâl e e à disvilupadis une vore di iniziativis su chescj temis (ultin il progjet Rush, finanziât intal program Erasmus Plus, cu la partecipazion di partners de Galizie e de Cravuazie, ndr).

__

E la situazion de leç 29/2007 sul furlan a scuele, cemût podìno considerâle? Stant che la nestre int e domande l’insegnament de lenghe, ma i fonts a rivin simpri plui tart, e no simpri si cjatin i insegnants, ce si puedial fâ par miorâ la situazion e par garantî a ducj chei che lu domandin il plen rispiet de leç?

«O cjati che il regolament dal 2011 par vierzi la pussibilitât di insegnâ a ducj chei che a podevin vê titul, ancje cence une preparazion specifiche certificade, al fos la uniche soluzion percoribile: se no o saressin ancjemò in spiete di meti in vore la leç. In chescj agns al è stât fat tant, ma cumò si pues viodi ancje lis robis che a àn funzionât di mancul. Jo stesse o ai relazionât inte suaze de ultime Conference di verifiche sul stât di atuazion de leç 29 su lis problematichis di chest setôr».

__

In ce si puedial incidi?

«I docents tal elenc regjonâl a son tancj, ma no son avonde chei che a son a disposizion par insegnâ fûr dal lôr sît di vore abituâl. Di chê altre bande, e je int titulade a insegnâ, ma che no si è mai metude in elenc: nissun ju à motivâts avonde, ma a laressin coinvolts e sostignûts. A son scuelis che metintsi in rêt a podaressin risolvi chescj problemis, ma a son ducj procès di sburtâ. E soredut di monitorâ, parcè che fin cumò, cu lis fuarcis a disposizion e cun ducj i problemis che o vin za frontât, nol è stât pussibil tignî a ments in timp reâl la situazion. L’ideâl al sarès dâ une regjie aes scuelis par risolvi chescj problemis e judâlis a sigurâ chê che, ancjemò prin che un dirit di leç, e je une oportunitât cognitive no di pôc».

__

Si rivaraial a risolvi il probleme dai dirigjents e dai diretôrs dai servizis aministratîfs?

«Si scuen! La situazion dai nestris istitûts e je une vore dificile. Eroiche, si podarès dî, pensant a chei dirigjents che a àn un grum di scuelis e di ples di vuidâ tant che rezidôrs, e che a mertaressin une medaie. Un bon segnâl al è la grande cuantitât di candidaturis pal concors pai dirigjents pai servizis aministratîfs. Al sarà plui lavôr a corezi lis provis preseletivis, ma dal sigûr a saran avonde lis personis cualificadis par stropâ lis tantis busis tai organics des nestris scuelis. E po, mi somee che ancje pai dirigjents a saran çoncjadis lis proceduris e, se al vignarà ridefinît il lôr percors formatîf, par Setembar jo o speri che i gnûfs dirigjents a saran za tal lôr puest».

__

A nivel di docents, di ce vino bisugne? Si fevele de necessitât di cjatâ i insegnants di sostegn…

«A dî la veretât dispès nol è facil nancje cjatâ insegnants pes scuelis de infanzie e pes primariis. Intes secondariis a laressin cjatâts insegnants di classis di concors tecnichis e ancje di matematiche. Par ce che al inten il sostegn, che al è un teme seri e ineludibil, il probleme nol è dome il numar di chei che ancjemò a coventin, ma ancje la formazion di chei che a son za in servizi. In chest moment, une part dai docents e ven di une classe di concors diferente e bisugne che a vedin un percors formatîf di pueste par davuelzi in maniere otimâl il lôr lavôr di supuart ai students».

__

In ogni câs, la vision di fonde che e doprarà tal so lavôr cuale ise? Se e podès cjalâ indevant e viodi cemût che e varès di jessi la scuele furlane ca di 10 agns, ce speraressie?

«Mi plasarès che la nestre scuele e tignìs dûr intai siei risultâts e inte sô nature, une vore peade ae inovazion, al lavôr in rêt, ai ambients di aprendiment digjitâi e al contat cul mont dal lavôr. Dutis chestis carateristichis a fasin part dai Sustainable development Goals che la Onu nus à dât tant che obietîfs pal 2030. O sin za indevant, ce che nus mancje e je une cussience plui fuarte dal valôr des lenghis intun contest moderni. Il sium al sarès chel di fâ cressi une scuele cun plui lenghis: lis cuatri dal nestri teritori, ma ancje chês de comunicazion globâl».

Une clâf pal nestri avignî, duncje, a judizi de gnove diretore dal Ufici scolastic regjonâl e ven de cognossince dal patrimoni plurilengâl che tai secui si è insedât in cheste regjon. Par jessi bogns di vierzisi un troi tal mont, ma ancje par puartâ indevant la economie des nestris comunitâts, bisugne jessi bogns di fevelâ plui lenghis: par jessi bogns di lâ pal mont e fâ fortune, bisugne prin cognossi lis nestris lidrîs. Par cressi citadins cussients e libars, bisugne vê une scuele di cualitât che e jude a pensâ cul propri cjâf e a risolvi i problemis, no zirantsi di chê altre bande. Al Ufici scolastic regjonâl cumò chestis robis a somein tornâ a contâ. E no je robe di pôc. ❚

Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +