Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LIS PARABULIS DI PRE ANTONI. L’orloi e il gjal

............

In cheste ultime part dal an cheste storiute nus conte di une bande che il timp al passe inesorabil; di chê altre che cui che al jude a capî e a interpretâ il timp cui siei segnâi, che al scombat par une cressite sociâl, umane, culturâl… si à di scoltâlu e no di sbeleâlu. Tra i tancj profetis di scoltâ o met ancje pre Antoni.
pre Roman Michelot
Cheste chi e pues jessi une storie, ma o crôt istès che e vedi intor une profonde veretât.
Intun paîs di chest mont, la int e jere un pêl strambe e no si contentave mai. A varessin volût vê un timp a tiracje: che al duràs tant cuant che e leve ben, e pôc cuant che e leve mâl. Ma nol jere pussibil. Dome che lôr no volevin sintî resons e se cjapavin soredut cun chel che ju visave che il timp al svolave vie cence remission. Tacant dal orloi dal cjampanili.
Al tacave a bati trê, trê e mieze, cuatri e vie… Lis feminis a suspiravin: «No mi soi nancje distirade che mi tocje za tornâ a jevâ e frontâ un altri calvari». E i oms si ziravin tes cuzinis osteant cuintri di chel sacraboltât di orloi che no si fermave mai. E i fruts, chei pôcs che a sintivin a bati lis oris, ancje lôr a vevin un pocje di fote, parcè che ur puçave di lassâ il clip dal jet. I plui indiaulâts a jerin i amants, che a scugnivin lassâsi a tradiment. E i laris, che a scugnivin tornâ te cove come i lôfs dal bosc.
Sta di fat che une biele dì si deciderin di fermâ par simpri chel torment che ju tormentave tai moments plui biei, e pôcs, de lôr vite martare. E a butarin intal riu une cariole di ruedis e di ruedutis e plomps e speris.
Tocje dî che la gnot le passarin di Diu. Mai plui tant ben. Pecjât che, sul criche dì, a scomençarin i gjai a fâ il desio. E a scugnirin rassegnâsi a jevâ.
Si sa che un stupit, se al è ancje ustinât, a son dolôrs. Di fat, a deciderin di copâ ancje i gjai, tancj che a ‘nd jere. Cence naturalmentri risolvi nuie.
Parcè che nol jere ni l’orloi ni il gjal che a fasevin vignî dì. Chei dome a visavin di un fat che al sarès capitât istès, stant che il timp nissun lu ferme.
A ‘nd è stade ancjemò, e o crôt che a ‘nt sarà simpri, int pôc inteligjente che e à odeât i profetis e chei che Diu al mandave a vierziur i voi su ce che al capitave e a visâju di ce che al veve di rivâ. Ju àn svilanâts, torturâts e masse voltis ancje copâts. Prin moralmentri e po fisichementri. Ma al è vignût dì istès. Parcè che lôr a fasevin dome di gjal. I cristians a àn di jessi l’orloi e il gjal. Il rest lu fâs Diu.
Par chel, o dîs che il ream dai cîi si pues metilu a pâr di un orloi e di un gjal. ❚
pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +