In cheste ultime part dal an cheste storiute nus conte di une bande che il timp al passe inesorabil; di chê altre che cui che al jude a capî e a interpretâ il timp cui siei segnâi, che al scombat par une cressite sociâl, umane, culturâl… si à di scoltâlu e no di sbeleâlu. Tra i tancj profetis di scoltâ o met ancje pre Antoni.
pre Roman Michelot
Cheste chi e pues jessi une storie, ma o crôt istès che e vedi intor une profonde veretât.
Intun paîs di chest mont, la int e jere un pêl strambe e no si contentave mai. A varessin volût vê un timp a tiracje: che al duràs tant cuant che e leve ben, e pôc cuant che e leve mâl. Ma nol jere pussibil. Dome che lôr no volevin sintî resons e se cjapavin soredut cun chel che ju visave che il timp al svolave vie cence remission. Tacant dal orloi dal cjampanili.
Al tacave a bati trê, trê e mieze, cuatri e vie… Lis feminis a suspiravin: «No mi soi nancje distirade che mi tocje za tornâ a jevâ e frontâ un altri calvari». E i oms si ziravin tes cuzinis osteant cuintri di chel sacraboltât di orloi che no si fermave mai. E i fruts, chei pôcs che a sintivin a bati lis oris, ancje lôr a vevin un pocje di fote, parcè che ur puçave di lassâ il clip dal jet. I plui indiaulâts a jerin i amants, che a scugnivin lassâsi a tradiment. E i laris, che a scugnivin tornâ te cove come i lôfs dal bosc.
Sta di fat che une biele dì si deciderin di fermâ par simpri chel torment che ju tormentave tai moments plui biei, e pôcs, de lôr vite martare. E a butarin intal riu une cariole di ruedis e di ruedutis e plomps e speris.
Tocje dî che la gnot le passarin di Diu. Mai plui tant ben. Pecjât che, sul criche dì, a scomençarin i gjai a fâ il desio. E a scugnirin rassegnâsi a jevâ.
Si sa che un stupit, se al è ancje ustinât, a son dolôrs. Di fat, a deciderin di copâ ancje i gjai, tancj che a ‘nd jere. Cence naturalmentri risolvi nuie.
Parcè che nol jere ni l’orloi ni il gjal che a fasevin vignî dì. Chei dome a visavin di un fat che al sarès capitât istès, stant che il timp nissun lu ferme.
A ‘nd è stade ancjemò, e o crôt che a ‘nt sarà simpri, int pôc inteligjente che e à odeât i profetis e chei che Diu al mandave a vierziur i voi su ce che al capitave e a visâju di ce che al veve di rivâ. Ju àn svilanâts, torturâts e masse voltis ancje copâts. Prin moralmentri e po fisichementri. Ma al è vignût dì istès. Parcè che lôr a fasevin dome di gjal. I cristians a àn di jessi l’orloi e il gjal. Il rest lu fâs Diu.
Par chel, o dîs che il ream dai cîi si pues metilu a pâr di un orloi e di un gjal. ❚
pre Antoni Beline
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +
Gnûf libri / I ‘haiku’ par furlan, inglês e gjaponês: la sfide vinçude di Christian Romanini
Walter Tomada
Cui che al lei “La Patrie dal Friûl” al cognos ben Christian Romanini che par cetancj agns al è stât une colone di chest gjornâl. La so ativitât a pro dal furlan no s è mai fermade e cumò e je rivade a proponi un biel model di scriture, bon di associâ la marilenghe a […] lei di plui +
Art tal tac / Pestefun, il ‘grunge’ par furlan che al fâs vibrâ e che al spache, al ven di Codroip
Moira Pezzetta
Al è un gnûf sun che al travierse il Friûl. Nol rive des planuris de Basse, ma nancje des ostariis plui imbusadis. Al è un sun ruspi, eletric, che al sgrife e al scjasse: chel dai Pestefun, tercet di Codroip che al puarte il grunge dentri de lenghe furlane. Trê i struments, trê i musiciscj, […] lei di plui +
Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”
Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +
La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025
Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +


