Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

COGNONS DAL FRIÛL

............

Midiant de storie dai cognons furlans, si fâs ancje la storie dal nestri Friûl. Chest mês us proponìn 5 cognons che nus son stâts domandâts dai letôrs su la pagjine Facebook de La Patrie dal Friûl (gjavâts fûr di I cognomi del Friuli di Enos Costantini e Giovanni Fantini ed. La Bassa/LithoStampa. O ringraciìn i autôrs pe disponibilitât e pe colaborazion).


________
GOSPARINI

Come par Gasparini al è diminutîf di Gàspare che par Furlan si diseve ancje Gòspar.
Si cjatilu in cuachi frazion di Maian, a Udin, Feagne e Dignan.
1462 maistro Gosparin a Udine; 1474 Gosparin pistor a Cividale; 1665 Ser Gosparino Gosparino, Rapp.te della Magnifica Comunità di Fagagna; 1817, 26 genn. Gio.Batta Gosparino di Giacomo da Moruzz dai 20 ai 24 anni visse in Malamocco nascosto in famiglia per colpa della coscriz.
FACHIN / FACCHIN
Probabil diminutîf di Facco, non di origjin gjermaniche: si pense ancje che al puedi derivâ di fachin, peraule di origjin arabe che e voleve dî “scrivan di dogane” e che cul timp al è deventât chel che al puarte lis valîs tes stazions. A Glemone, tal Cuatricent, fachinus al jere un “imprest par puartâ, probabilmentri a spale, piçui carics”.
Presint, in plui che in Venit, intune vore di localitâts dal Friûl: Udin, Spilimberc, Tramonç Disore, Vile, Manià, Cjasarse, Cjavàs, Purcie, Muçane, e in tantis altris.
1465 Magister Daniel Textor dictus Fachinus q. Laurenti de Cusano Utini habitans etatis Annorum 65; 1668 M.° Gio.Batta Fachin, -no herede q. Giac. del Fabro, fittuale Fraterna di S. Valentino di Priuso di Cargnia.
ONGARO
Ongjar al podarès jessi il sorenon dât a un che, par lavôr, al leve dispès in Ongjarie o che al vignive di là. In cualchi dialet venit, ongar al vûl dî “sporc, trist”. Ongjar, dut câs, tal antîc al jere ancje un non di persone.
1339, 4 aprile Domo Jacobi filii q. Odorici dicti Ongari sita in burgo superiore Utini;
Cognon di Cordenons, Rivis Darcjan.
SONCIN
Dal non medievâl Sonzo, documentât ancje a Cividât tal 1395, cun Johannes Sonço.
Cognon di Cjaurlis, Concuardie, Udine, Spilimberc, Puart, Tor di Zuin e Osôf.
1530 m.°Gio de Suncinis chirurgo q. m.° Antonio teste in Belgrado; 1548, 26 dic. m.° Pietro de Soncino abit. Muggia assunto chirurgo Osp. Udine a duc. 15 annui.
TOSSUT
Dal diminutîf di tôs, tosât. Cognon di Monfalcon, Cjasarse e Secuals. A Spilimberc come Tossutto.
1665 Gio.Batta Tossuto, cameraro della fraterna di S. Antonio Abbate di Teglio; 1686 Zan Maria Tossuto di Taurian teste in Spilimbergo; 1688 Lunardo q. Zuan di Christofolo detto Tossuto di Tauriano, paga livello a Fraterna del SS. Sacram. a Spilimbergo.

par cure di Michela De Fazio

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +